„Sme veľmi ďaleko od toho, aby Európa nahradila ruskú naftu,“ povedal David Wech, hlavný ekonóm spoločnosti Vortexa.
Európa v júli zvýšila dovoz ruskej nafty o viac ako pätinu, čo podľa Financial Times poukazuje na veľký problém, ktorému kontinent čelí ohľadne závislosti na dodávkach energií z Ruska.
Podľa údajov skupiny Vortexa, ktorá sleduje tankery, región minulý mesiac doviezol z Ruska takmer 700 000 barelov paliva denne, čo je viac ako v predchádzajúcom mesiaci a o 22 % viac ako v júli minulého roka.
Tento nárast poukazuje na ťažkosti, ktorým bude EÚ čeliť pri znižovaní dovozu ruskej nafty na nulu do februára, tak ako sa euroblok zaviazal urobiť v reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu.
„Sme veľmi ďaleko od toho, aby Európa nahradila ruskú naftu,“ povedal David Wech, hlavný ekonóm spoločnosti Vortexa. „Som zvedavý, či sa Európanom podarí v plnej miere zrealizovať ohlásený zákaz dovozu nafty.“
V posledných rokoch závislosť Európy od Ruska v oblasti dodávok nafty, ktorú využívajú skupiny nákladnej dopravy, majitelia automobilov a výrobcovia, neustále rastie. Z údajov spoločnosti Vortexa vyplýva, že na Rusko pripadá viac ako polovica dovozu nafty v regióne.
Závislosť Európy od dovozu z Ruska, ktorý predstavuje približne 15 % celkovej spotreby v regióne, vyvoláva otázky, či je EÚ pripravená čeliť plnej sile sankcií, ktoré plánuje zaviesť.
Európska únia v rámci obáv o globálnu energetickú bezpečnosť štátov eurobloku minulý mesiac zmiernila sankcie voči ruským štátnym podnikom, ako je Rosnefť, a umožnila európskym spoločnostiam, aby s nimi uskutočňovali transakcie s ropou určenou pre tretie krajiny.
Veľká časť dodávok nafty do Európy pochádza z premeny ropy na palivové produkty v rafinériách, avšak kontinent naďalej trpí nedostatkom rafinérskych kapacít po pandemických obmedzeniach, keď sa dopyt po palivách znížil, pretože ľudia menej cestovali.
Wech uviedol, že do budúcnosti je „kľúčovou otázkou“, či rafinérie v USA, ktoré sa zvyčajne zameriavajú na výrobu benzínu, prilákajú ponúkané vysoké marže, aby vyrábali viac nafty pre Európu.
Podľa S&P Global Commodity Insights je rozdiel medzi cenami ropy Brent a nafty 35 USD za barel v porovnaní s 20 USD rozdielom v prípade benzínu.
Čína má voľné rafinérske kapacity na výrobu väčšieho množstva nafty, Peking však nariadil svojim rafinériám, aby sa zamerali na zásobovanie domáceho trhu.
V prvých dňoch vojny na Ukrajine niektoré z najväčších svetových predajcov energií varovali pred vážnym nedostatkom nafty na celom svete, ktorý by mohol viesť k prídelovému systému pohonných hmôt.
Napätý trh s naftou vyhnal ceny na rekordné úrovne. V Spojenom kráľovstve sa ceny nafty na pumpách vrátane dane podľa RAC pohybovali od 15. júla blízko historického maxima na úrovni 197,25 pencí za liter.
Obavy z recesie v posledných týždňoch znížili ceny ropy a pohonných hmôt, ale prudko rastúce ceny plynu, ktoré sú desaťnásobne vyššie ako v Európe za posledné desaťročie, by mohli zvýšiť tlak na trh s naftou.
Ceny zemného plynu sú také vysoké, že energetické spoločnosti a výrobcovia dostávajú stimuly na prechod výroby energie na naftu, čo by podľa JPMorgan mohlo počas zimy celosvetovo zvýšiť dopyt po rope o 700 000 barelov denne.
„Tento dodatočný dopyt po rope by mohol ešte viac poslať ceny nafty na nové maximá,“ uviedla.
Zdroj: ft.com
Preklad: InfoVojna
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…