Európska asociácia sudcov vyjadrila ľútosť, že reformy súdneho systému na Slovensku obsahujú konkrétne prvky, ktoré sú krokmi späť v procese vytvorenia podmienok na ochranu súdnictva pred neprimeraným vplyvom a záruk jeho nezávislosti.

Rezolúcia Európskej asociácie sudcov k legislatívnym zmenám na Slovensku
REZOLÚCIA EURÓPSKEJ ASOCIÁCIE SUDCOV prijatá 2.septembra 2021 týkajúca sa legislatívnych zmien na Slovensku – neoficiálny preklad jej originálneho znenia
Na žiadosť Združenia sudcov Slovenska Európska asociácia sudcov (ďalej len „EAJ“) preskúmala určité aspekty nedávnych zmien legislatívy týkajúcich sa súdnictva a právneho štátu prijatých zmenami Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon č. 422/2020 Z. z.) a zákonom č. 423/2020 Z. z. (v súvislosti s reformou súdnictva), ktoré nadobudli účinnosť 1. januára 2021. EAJ bola tiež informovaná o legislatívnom návrhu novej súdnej mapy Slovenskej republiky.
Oceňujúc, že zmeny boli súčasťou reformného rámca prijatého s cieľom zlepšenia pozície súdneho systému vo vnímaní verejnosti na Slovensku, EAJ vyjadruje ľútosť, že nasledovné konkrétne zmeny vyvolávajú vážne obavy:
(a) Predčasné odvolanie z funkcie člena Súdnej rady
V jeho zmenenej podobe, článok 141a (5) Ústavy teraz ustanovuje, že predsedu, podpredsedu a člena Súdnej rady Slovenskej republiky možno pred uplynutím ich funkčného obdobia kedykoľvek odvolať.
Zavedenie takejto právomoci je v rozpore s Európskymi štandardami nezávislosti súdnictva a súdnych rád. Nevyhnutná nezávislosť členov rád vyžaduje, aby výkon funkcie bol zaručený a nemohol byť svojvoľne ukončený. Iba v prípade vážneho zneužitia alebo zanedbania povinnosti môže byť člen odvolaný; a pre takúto situáciu by mal zákon ustanoviť presné dôvody, postup a kompetencie.
EAJ je taktiež znepokojená konštatovaním, že bod 17 dôvodovej správy priloženej k zverejneniu zmien už viac neopisuje Súdnu radu ako „nezávislý ústavný orgán súdnictva“, ale skôr ako „autonómny orgán realizujúci justičnú politiku Vlády a Parlamentu.“ Takáto formulácia, ktorá vyvoláva obraz Súdnej rady ako nástroja exekutívnej politiky, môže viesť k zlyhaniu zachovania riadnej deľby moci medzi legislatívou, vládou a súdnictvom, v rozpore s medzinárodnými štandardami.
(b) Trestnoprávna zodpovednosť sudcov pri výkone sudcovských funkcií
Zatiaľ čo sudca by nemal, samozrejme, požívať imunitu pred stíhaním za akékoľvek trestné činy spáchané v sudcovej súkromnej sfére, je zásadne dôležité pre sudcovskú nezávislosť, že pri vydávaní rozsudkov a výkone iných sudcovských funkcií, by mal sudca požívať imunitu od občianskoprávnej a trestnoprávnej zodpovednosti. Možnosť alebo hrozba stíhania nesie nebezpečenstvo zabránenia sudcovi slobodne vykonávať svoje funkcie a môže byť ľahko zneužitá na vyvolanie neprimeraného tlaku na sudcu alebo jeho ovplyvnenie.
EAJ preto so značnými obavami poznamenáva, že doplnený článok 148 (4) Ústavy poskytuje imunitu za „ právny názor vyjadrený pri rozhodovaní, okrem prípadov, ak by tým bol spáchaný trestný čin.“ [zvýraznenie doplnené]. To znamená, že akt vydania súdneho rozhodnutia môže byť trestným činom, a rovnakou alebo väčšou obavou EAJ je zistenie, že s účinnosťou od 1. januára 2021 bol Trestný zákon doplnený vytvorením, v § 326(a), trestného činu sudcu za vydanie „svojvoľného rozhodnutia, ktoré spôsobí škodu alebo poskytne výhodu inému.“ Spoločne vzaté, tieto ustanovenia ľahko vystavia sudcov na Slovensku trestnému stíhaniu, alebo hrozbe alebo strachu zo stíhania za ich rozsudky a toto predstavuje vážne nebezpečenstvá pre nezávislosť Slovenských držiteľov sudcovských funkcií. Pojem svojvoľného rozhodnutia je veľmi široký a zle definovaný. Z pohľadu EAJ, nepresné a široké ustanovenia, účinné na Slovensku od 1. januára 2021, zjavne zlyhali, pokiaľ ide o obmedzenie trestnoprávnej zodpovednosti za profesionálne aktivity sudcu na úzko, presne definované limity požadované na dosiahnutie základných štandardov európskych a iných medzinárodných nástrojov týkajúcich sa tejto témy.
(c) Zrušenie záruk týkajúcich sa vzatia do väzby sudcov
Ako je vyššie uvedené, je nevyhnutné, aby boli sudcovia chránení pred neprípustným stíhaním, pretože existencia potencionálnej zodpovednosti byť stíhaný môže vyvolať silný tlak na sudcu a vplyv na sudcovu prácu. Preto stíhanie sudcov potrebuje osobitné záruky. Predtým slovenská ústava vyžadovala pre väzbu sudcov súhlas Ústavného súdu. Toto je teraz zrušené (nový článok 136 (3) ústavy). V členských štátoch Rady Európy existujú rôzne modely na zabránenie neprípustného vplyvu na súdnictvo v dôsledku vzatia do väzby alebo podobných vyšetrovacích opatrení spojených so stíhaním. Súhlas Ústavného súdu, iného súdu alebo väčšinou Súdnej rady je nevyhnutný ako záruka nezávislosti súdnictva. Absencia takejto záruky tak oslabuje ochranu nezávislosti súdnictva.
(d) Preloženie na iný súd bez súhlasu
Podľa jasných európskych štandardov nezávislosti súdnictva, sudca nemôže byť preložený na iný súd bez jeho súhlasu, iba ak vo výnimočných prípadoch buď disciplinárneho konania proti sudcovi, alebo v prípade zmeny štruktúry súdneho systému. V druhom uvedenom prípade je nevyhnutné, aby kritériá pre takéto preloženie a postup bol stanovený zákonom; o tom, že nie je žiaden vplyv mimo súdnictva na rozhodnutie o preložení; a tom, že dotknutí sudcovia by nemali trpieť v žiadnom prípade stratou alebo znížením odmeny alebo sociálnych benefitov. Navyše, malo by sa vyhnúť každému takémuto preloženiu, iba ak nie je žiadna alternatíva.
(e) Nová súdna mapa
EAJ nie je v pozícii, aby komentovala konkrétne plány novej súdnej mapy. Avšak, je potrebné zdôrazniť, že v prípade takých dôležitých reforiem súdneho systému sa vyžaduje intenzívne a podstatné zapojenie súdnictva. Takéto zapojenie je súčasťou európskych štandardov. Reformy takéhoto rázu by nemali byť implementované narýchlo, ale vyžadujú rozsiahle a podrobné posúdenie. Mali by zvýšiť efektívnosť a zlepšiť prístup k spravodlivosti, a nie opačne. Nemali by byť vnímané ako prostriedky pretrhnutia korupčných väzieb, ktoré boli objavené – takéto trestné činy vnútri súdnictva by mali byť eliminované existujúcimi protikorupčnými nástrojmi.
Závery
EAJ ľutuje, že reformy súdneho systému na Slovensku obsahujú tieto konkrétne prvky, ktoré sú krokmi späť v procese vytvorenia podmienok na ochranu súdnictva pred neprimeraným vplyvom a záruk jeho nezávislosti. EAJ taktiež poznamenáva, že jej obavy sú vo veľkej miere zdieľané Poradnou radou európskych sudcov, ktoré preskúmala návrh ústavných zmien a vydala svoje posúdenie 9. decembra 2020 v Stanovisku CCJE-BU(2020)3. EAJ súhlasí s uvedeným stanoviskom.
EAJ preto nalieha na slovenské autority, aby:
– prijali vhodné opatrenia v súlade s európskymi štandardami a v záujme ich občanov obnovili všetky vyššie uvedené záruky nezávislosti súdnictva; a
– zapojili v plnom rozsahu zástupcov súdnictva, vrátane Združenia sudcov Slovenska, do prebiehajúcich alebo budúcich reformných projektov.
Plné znenie rezolúcie aj v anglickom jazyku je prístupné TU.
Zdroj: dennikn.sk / sudnamoc.sk
Demokrati vo Výbore pre dohľad Snemovne reprezentantov USA zverejnili nové fotografie z pozostalosti organizátora globálnej pedofilnej siete Jeffreyho Epsteina.
Viac ako 150 prokurátorov varuje pred zmenami Trestného poriadku.
Rusko je pripravené obnoviť medzivládnu komisiu pre obchodnú a hospodársku spoluprácu so Slovenskom
Šéf ruskej ruskej zahraničnej rozviedky SVR Sergej Naryškin mal vážny telefonát s riaditeľkou britskej špionážnej služby MI6 Blaise Metreweliovou. Upozornil, že v súčasnosti jediná komunikácia medzi Ruskom a Európou predstavuje komunikácia medzi spravodajskými službami
VIDEO: Zelenskyj v Bruseli šokoval vyhlásením, že ak by Donald Trump zomrel, USA by mohli prehodnotiť svoj nesúhlas s členstvom Ukrajiny v NATO.
VIDEO: Molekulárna genetička Soňa Peková o Vesmíre, ktorého architektúru tvorí Vedomie a jeho fungovanie sa snaží vysvetliť kvantová fyzika, ľuďoch ako projekciou tohto Vedomia v hmote
VIDEO: Profesor Peter Staněk o geopolitickom vývoji na planéte, konflikte na Ukrajine a snahách Európy podkopať mierové rokovania, snahe EÚ ukradnúť ruské aktíva a použiť ich na financovanie skorumpovaného Zelenského režimu
Do jari bude po všetkom — britské médiá začali pochovávať Ukrajinu
Jeffrey Sachs: Ruské problémy boli ignorované s tichým súhlasom Nemecka
Naď a jeho vypínanie webov: Čím hlbšia orba, tým plytšie argumenty
Je 177 932 Ukrajincov na Slovensku málo? Minister Eštok žiada eurokomisiu o výnimku z migračného paktu
Projekt za 2,6 miliardy eur! Vláda schválila opravu stovky mostov cez PPP
Živnostníkom po Novom roku klesnú náklady. Nepopulárna transakčná daň pre nich končí!
Rokovania o mieri budú pokračovať v USA. Delegácie Washingtonu a Moskvy sa stretnú v Miami
Moskva pritvrdzuje rétoriku. Putin nazval európskych lídrov „malými prasiatkami“
Sedem krajín EÚ sa teraz stavia proti vyvlastneniu ruského majetku
Ústavný súd dočasne stopol zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov
Rodový Ústoj
VIDEO: Nový český minister zahraničia Petr Macinka prišiel do Bratislavy napraviť vzťahy, ktoré poškodila Fialova vláda.
VIDEO: Spojené štáty varujú Európu, aby nesiahala na zmrazené ruské aktíva, pretože by došlo k sabotáži Trumpovho mierového plánu pre Ukrajinu, vyhlásil poľský premiér Donald Tusk.
zo sekcie
Európska asociácia sudcov vyjadrila vo svojej rezolúcii vážne obavy ku Kolíkovej súdnej reforme, ktorá je v rozpore Európskymi štandardami nezávislosti súdnictva a súdnych rád
Európska asociácia sudcov vyjadrila vo svojej rezolúcii vážne obavy ku Kolíkovej súdnej reforme, ktorá je v rozpore Európskymi štandardami nezávislosti súdnictva a súdnych rád
Európska asociácia sudcov vyjadrila vo svojej rezolúcii vážne obavy ku Kolíkovej súdnej reforme, ktorá je v rozpore Európskymi štandardami nezávislosti súdnictva a súdnych rád