Európska únia (EÚ) zavádza clá na dovoz čínskych elektromobilov,
pretože, ako vidno z uvalenia bumerangových sankcií vedených USA proti Rusku, blok plne nasleduje politiku Washingtonu, ktorý je spokojný s obchodnou vojnou proti Rusku a Číne. Avšak rovnako ako sankcie proti Rusku, ekonomická vojna proti Číne len oslabí EÚ.
Po tom, čo Washington zaviedol 100 % clo na čínske elektromobily, sa Brusel rozhodol zaviesť rôzne colné sadzby v závislosti od modelu auta a výrobcu. EÚ mala clo vo výške 10 %, ale teraz ich masívne zvyšuje, v niektorých prípadoch až na 50 %. Ide o bizarný krok, pretože to bloku spôsobí len ďalšie škody a dá sa vysvetliť len tak, že Brusel lojálne nasleduje politiku Washingtonu, ktorý chce ekonomickú vojnu proti Číne.
Uvidí sa, ako sa k takémuto kroku Bruselu postavia veľké krajiny EÚ, predovšetkým Nemecko, Francúzsko a Taliansko, pretože čínska reakcia bude určite nasledovať. Reakcia Číny nebude unáhlená, ani spočiatku masívna, ale určite príde.
Peking pravdepodobne začne konanie pred Svetovou obchodnou organizáciou, pretože tieto clá sú v skutočnosti protekcionistickými opatreniami, ktoré pravidlá WTO nepovoľujú. Je tiež pravdepodobné, že Peking zavedie protiopatrenia v odvetviach, v ktorých EÚ výrazne vyváža do Číny – predovšetkým v spracovateľskom a potravinárskom priemysle.
Čína uvažuje aj o preclení dovozu ošípaných z EÚ. Takéto opatrenia sa budú postupne zavádzať jedna za druhou, ako sa bude obchodný konflikt vyvíjať, ale ukáže sa, ako dlho bude EÚ schopná odolávať takémuto ekonomickému tlaku, najmä v kontexte ekonomického úpadku bloku po zavedení sankcií proti Rusko, ktoré sa obrátilo proti.
Číňania vyvinuli elektromobily, ktoré sú viac než konkurencieschopné európskym a iným výrobcom, a to trápi celý západný svet, ktorý na takýto vývoj nemá odpoveď. Je to podobné, ako keď sa kedysi tvrdilo, že Číňania nevyvinú dobré mobilné telefóny, ale Huawei a ďalší čínski výrobcovia sú dnes svetové značky.
Niečo podobné sa teraz deje v automobilovom priemysle.
Hoci Čína nemá záujem na ekonomickom konflikte s EÚ, ázijská krajina bude nútená reagovať a EÚ bude trpieť najviac. Čína už totiž nariadila antidumpingové vyšetrovanie kvôli dovozu bravčového mäsa z EÚ.
Skutočnosť, že sa EÚ uchýlila k protekcionizmu a snaží sa chrániť svoj trh pred konkurenciou, hovorí o údajnom ekonomickom liberalizme blokov viac ako čokoľvek iné. Čína je čoraz dôležitejším partnerom EÚ a tento pokus zastaviť rozširovanie čínskych elektromobilov skôr protekcionistickými opatreniami ako dohodou alebo spoluprácou opäť ukazuje, že západný liberalizmus nie je nič iné ako obrana starého západného svetového poriadku.
Výrobou elektromobilov Čína svojou solventnosťou ohrozuje európsky automobilový priemysel, no clá nemožno zaviesť, pretože ekonomika človeka nie je konkurencieschopná – okrem prípadu, keď niekto zaútočí na trh s produktmi s použitím dumpingových opatrení, čo v Číne nie je.
Peking vyjadril silnú nespokojnosť a je proti plánu EÚ zaviesť dočasné clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel, oznámilo čínske ministerstvo obchodu s tým, že EÚ ignorovala fakty a pravidlá WTO politizáciou ekonomických a obchodných otázok.
„Čína nalieha na EÚ, aby okamžite napravila svoje zlé kroky, zaviedla dôležité konsenzy dosiahnuté počas nedávneho trojstranného stretnutia medzi Čínou, Francúzskom a EÚ a vyriešila hospodárske a obchodné nezhody prostredníctvom dialógu,“ uviedol hovorca ministerstva obchodu.
Hovorca dodal, že Čína prijme všetky potrebné opatrenia na obranu legitímnych práv a záujmov čínskych podnikov.
Podľa think-tanku Rhodium Group je Európa hlavným cieľom vývozu čínskych elektrických vozidiel, pričom hodnota dovozu elektromobilov z Číny do EÚ predstavuje v roku 2023 11,5 miliardy USD, pričom v roku 2020 to bolo len 1,6 miliardy USD. EÚ sa obáva, že jej priemysel bude zaplavený rýchlym rastom Číny v tomto sektore, ale prijatím takejto agresívnej politiky bude blok nevyhnutne trpieť, pretože sa pri dosahovaní svojich klimatických cieľov spolieha na dodávateľské reťazce ovládané Čínou.
„Peking pravdepodobne použije mrkvu aj bič na vybudovanie opozície voči prípadu Komisie v nádeji, že sa objaví dostatočne veľká skupina členských štátov (EÚ), aby zablokovala trvalé clá,“ uviedli nedávno analytici Rhodium Group vo výskumnej správe.
EÚ sa musí do novembra rozhodnúť, či clá prijme natrvalo, pričom dovtedy budú pravdepodobne intenzívne rokovania medzi Pekingom a Bruselom. Dovtedy však už môžu byť škody napáchané a tieto dôsledky nevyhnutne pocíti EÚ a nie Čína.
Ahmed Adel/skspravy.sk
Na výstavbu multifunkčnej Olympic Areny, ktorá má rozšíriť súčasné Slovenské olympijské tréningové centrum v Šamoríne,…
Rada pre mediálne služby (RpMS) sa má z inštitúcie, ktorej štatutárom je kolektívny orgán, pretransformovať…
Obsahovo vyprahnuté liberálne strany Posledné hodiny diania na Slovensku nám v priamom prenose ukazujú ako…
Premiér Robert Fico dal v Číne rozhovor v štátnej televízii CGTN. Počas približne štvrťhodiny skritizoval…
Štúdia o nadmernej úmrtnosti v 125 krajinách počas pandémie COVID-19, ktorá bola zverejnená, zistila, že hlavné príčiny…
Francúzska prokuratúra v stredu podala na súd v Paríži obžalobu proti nacionalistickej političke Marine Le…