Európa

EÚ nalieha na elektrifikáciu kamiónov a autobusov! Podľa nariadenia Bruselu máme mať nabíjacie stanice rozmiestnené každých 120 kilometrov

„Musíme dekarbonizovať sektor dopravy, ktorý je stále zodpovedný za veľkú časť emisií,“ uviedol ešte v apríli 2024 niekdajší spravodajca Európskeho parlamentu Ismail Ertug z Progresívnej aliancie socialistov a demokratov (S&D).

Európska únia pokračuje vo svojom úsilí dekarbonizovať sektor dopravy a nedávno schválené Nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá má byť ďalším krokom k dosiahnutiu klimaticky neutrálnej Európy. Podľa tohto nariadenia by Slovensko malo do roku 2028 výrazne rozšíriť sieť nabíjacích staníc pre kamióny a autobusy.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín

Podľa Nariadenia EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá), ktoré vstúpilo do platnosti 13. apríla tohto roka by nabíjacie stanice pre nákladné vozidlá a autobusy mali byť rozmiestnené každých 120 km. Nachádzať sa majú na polovici hlavných ciest EÚ do roku 2028 a to s výkonom od 1 400 kW do 2 800 kW v závislosti od cesty.

„Musíme dekarbonizovať sektor dopravy, ktorý je stále zodpovedný za veľkú časť emisií. Alternatívne a udržateľné palivá a nasadenie správnej infraštruktúry sú kľúčové pri prechode ku klimaticky neutrálnej Európe,“ uviedol vtedajší spravodajca EP Ismail Ertug z Progresívnej aliancie socialistov a demokratov (S&D).

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tlačí na čo najskoršiu výstavbu nabíjačiek pre elektrokamióny. Na Slovensku by sme podľa nej mali budovanie tejto kritickej infraštruktúry brať vážne a to nie len z dôvodu nariadenia EÚ, ale najmä kvôli slovenským dopravcom, ktorí onedlho zaradia kamióny s elektrickým pohonom do svojej flotily.

„Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Môžeme sa inšpirovať napríklad v Nemecku alebo aj v susednom Poľsku, ktoré sa o osud ‚svojich‘ kamionistov chystá naozaj príkladne postarať,“ hovorí riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Len v máji tohto roku bola v Empark Trnava spustená prvá nabíjacia stanica pre kamióny. „Ide o prvú 400 kW nabíjaciu stanicu, aktuálne najvýkonnejšiu na Slovensku. Čo znamená v prípade kamiónovej dopravy nabitie kamiónu so štandardnou hmotnosťou na 300-kilometrovú jazdu za 45 minút,“priblížil Rastislav Žembery zo ZSE Drive, ktorý zároveň dodáva, že v niektorých iných lokalitách je taktiež možné nabiť aj kamión, ale len pri určitých obmedzeniach, buď pre kamionistu, alebo pre zvyšné vozidlá, ktoré sa v danom čase nemôžu nabíjať.

Podľa SEVA by sa mal ďalej vybudovať nabíjací hub v Bratislave s celkovým výkonom 2 800 KW a minimálne dvomi nabíjacími bodmi s výkonom aspoň 350 kW. Ďalej navrhuje umiestnene obojsmerného hubu na diaľnici D1 v Turanoch, v lokalitách Svit a Kriváň i Košiciach.

Odborníci sú nateraz k elektrifikácií kamiónov skeptickí

Jednotliví odborníci sa na májovej konferencií v susednom Česku zhodli, že doterajší potenciál elektrifikovaných nákladných vozidiel zrejme nebude na dlhšie trasy v dohľadnej dobe stačiť. Pre ekologickejšiu prevádzku sa prepravcovi oplatí používať syntetické palivo HVO100.

„Elektrifikácia kamiónov môže naraziť na rôzne bariéry ako napr. nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích bodov a krátky dojazd. Zároveň je potrebné dodať, že v porovnaní s kamiónmi na spaľovací motor sú omnoho drahšie,“ povedal Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia na Konferencii o udržateľnosti v logistike v Rokycanoch.

Elektrifikované vozidlá už dlhodobo nachádzajú využitie v intralogistike a sú vhodné aj pre mestskú logistiku či dopravu na menšie vzdialenosti. Závery o elektromobilite potvrdili aj profesori Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident českej logistickej asociácie Václav Cempírek. Akademici navyše priniesli svoj pohľad na problematiku ekologickejšej dopravy: „Plánovanie trás, vyťaženie prepravných prostriedkovalebo takzvaný eko-driving sú spôsoby, ako efektívne znižovať CO2e. Treba viac školiť vodičov a viesť ich k úspornej prevádzke,“ povedal profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.

V hre je stále aj vodík, chýba však dostatok elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorá je potrebná pri výrobe zeleného vodíka. „Ja osobne si myslím, že vodík by bol ideálny, pokiaľ by sme zohnali dostatok ekologickej elektrickej energie. Spotreba elektriny je vysoká, ale odpad nulový. Nákladné auto má vodíkové články, ktoré si vyrobia z vodíku elektrinu a z kamiónu sa stane takpovediac ‚elektro-kamión‘,“ vysvetľuje profesor Ivan Gros z Vysokej školy logistiky, ktorý zároveň dodáva, že batérie u kamiónu na elektrinu bez vodíkového pohonu sú ohromne ťažké.

Väčší kamión produkuje menej emisií na odvezenú paletu

Prípadová štúdia prezentovaná na Rokycanskej konferencií poukázala aj na iné spôsoby znižovania CO2e, ktoré sa nezaoberajú alternatívnymi palivami. Ako modelový príklad poslúžilo nákladné auto cityliner, ktoré pojme 27 paliet, a vďaka tomu oproti bežnému 18 paletovému nákladnému vozidlu ušetrí 35 % CO2e a oproti dodávke až 63 % CO2e na odvezenú paletu. Takzvaný road train alebo dvojitý náves je zase vďaka svojej kapacite až o 61 % úspornejší v CO2e na odvezenú paletu v porovnaní s bežným návesom.

„Strach z veľkých nákladných áut je neoprávnený, naopak sú ekologickejšie. Cityliner so zadnou natáčacou osou lepšie prejde mestskou zástavbou, a nahradí tak napríklad päť dodávok! Znižujú sa tým ako emisie, tak aj riziko vzniku dopravných kolízií a zdržaní v úsekoch častých kolón,“dodal Trnka.

V prípade efektívneho využitia väčších nákladných vozidiel a kamiónov s dvojitým návesom je potrebná adekvátna infraštruktúra, keďže prejazd môže byť v niektorých úsekoch problematický.

„Road train máme v Holandsku 20 rokov a nemáme s ním spojené žiadne problémy. Tieto kamióny dokážu prechádzať relatívne v pohode naprieč Holandskom. Je to aj dôsledok kooperácie s politikmi, ktorí zabezpečili prijateľnú infraštruktúru,“ vysvetľuje Ewald Raben, CEO Raben Group.

Zdroj: topky.sk


.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.

Redakcia SN

Recent Posts

Česká republika sa stala hlavným rusofóbom v Európe

Podľa ustáleného názoru je spomedzi východoeurópskych krajín Česká republika jedným z hlavných iniciátorov šírenia rusofóbie…

1 hodinu ago

Čaká to aj Slovensko? NATO nariadilo Estónsku, aby sa pripravilo na konflikt s Ruskom

NATO inštruovalo estónske obranné sily, aby sa pripravili na vojnu s Ruskom, uviedol náčelník generálneho…

1 hodinu ago

Začína veľká arabská vojna? Izraelské letectvo útočí na Libanon

Po tom, čo sa Izraelu nepodarilo dosiahnuť konečnú porážku palestínskeho hnutia odporu Hamas počas takmer…

1 hodinu ago

Prečo je zrazu Západ tak nekompromisne agresívny voči Rusku

Pri pohľade zvonka vyzerá politika Západu v ukrajinskej kríze mimoriadne rozporuplne. Západ ako celok a…

1 hodinu ago

Predseda ruskej Dumy varuje Európskych poslancov: “Čas letu rakety Sarmat do Štrasburgu je 3 minúty a 20 sekúnd”

Európsky parlament prijal uznesenie vyzývajúce na schválenie úderov Kyjeva hlboko do Ruska. Poslanci Európskeho parlamentu…

1 hodinu ago

O čo išlo agentom MMF v Rusku a prečo ich misia skončila skôr ako začala

Misia Medzinárodného menového fondu v Rusku, ktorej cieľom je posúdiť stav ruskej ekonomiky, mala začať…

1 hodinu ago