V nadchádzajúcom školskom roku 2024/2025 rezort školstva zvýši finančné prostriedky určené na pomoc a podporu deťom a žiakom.
Po novom sa však pomoc a podpora bude poskytovať z väčšej časti z prostriedkov štátneho rozpočtu. Zvýšený bude aj počet úväzkov pre podporné profesie.
Pomoc bola doteraz financovaná primárne z európskych zdrojov. S prechodom na štátny rozpočet sa zvýši aj počet úväzkov podporných profesií. V školskom roku 2023/2024 pôsobilo v školách na Slovensku 7 498 pedagogických asistentov, 1 357 členov školského podporného tímu a 335 pomocných vychovávateľov, resp. rodičovských asistentov. Od školského roku 2024/2025 bude v školách na Slovensku pôsobiť 9 498 pedagogických asistentov, čo je nárast o dvetisíc úväzkov, 2 892 členov školského podporného tímu, čo je medziročný nárast o 1 535 úväzkov a 1 008 nepedagogických zamestnancov zabezpečujúcich sebaobslužné úkony, čo predstavuje nárast o 673 úväzkov.
Zmeny vo financovaní si vyžadujú nové spôsoby prideľovania pracovných úväzkov pre pedagogických asistentov. Väčšina pracovných úväzkov bude už financovaná zo štátneho rozpočtu, s minimálnym pokrytím 70 % počtu úväzkov financovaných z európskych zdrojov v predchádzajúcom školskom roku. Navyše, školy budú môcť požiadať o dodatočné pracovné úväzky pre pedagogických asistentov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom individuálneho zberu požiadaviek v máji 2024, a to prostredníctvom webovej aplikácie na www.vykazy.sk. Rozhodovanie o týchto požiadavkách bude zohľadňovať reálnu potrebu a udržateľnosť pozícií podľa aktuálnej situácie v školách.
„Rozšírené a zvýšené financovanie podporných opatrení pomôže školám zvládať náročné situácie pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami a v zlepšovaní duševného zdravia,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker. Tieto opatrenia prispievajú k rozvoju jednotlivca a vytváraniu prostredia, v ktorom sa každé dieťa cíti akceptované, vítané a podporené.
Pedagogickí asistenti majú kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní individualizácie vzdelávania a celkovej podpory najmä pre žiakov so špeciálnymi potrebami, a to priamo v triede počas vyučovania. Ich práca zahŕňa adaptáciu učebných postupov, poskytovanie podpory pri učení a pomoc pri prekonávaní rôznych prekážok, či už fyzických, psychických alebo emocionálnych.
ereport.sk
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…