Apple takmer zdvojnásobil výdavky na lobing, zatiaľ čo Amazon, Microsoft, Meta a Google tiež zvýšili výdavky.
Najväčšie svetové technologické spoločnosti zvýšili v minulom roku svoje výdavky na lobistické aktivity v Bruseli, keď sa rozprúdili diskusie o nových a ďalekosiahlych technologických pravidlách.
Apple, Amazon, Meta, Google a Microsoft zvýšili svoje výdavky na lobovanie, podľa nových údajov z registra transparentnosti EÚ . K nárastu, ktorý predtým nebol hlásený, došlo, keď únia diskutovala o súbore nových pravidiel zameraných na ovládnutie moci internetových gigantov a potlačenie nezákonného obsahu.
„S touto aktualizáciou konečne vidíme, koľko Big Tech deklaruje výdavky na lobovanie v EÚ, zatiaľ čo pripravila kľúčové nové pravidlá, ako je zákon o digitálnych službách, zákon o digitálnych trhoch a zákon o umelej inteligencii,“ uviedla Margarida Silva, pre POLITICO, výskumníčka skupiny pre výskum a kampaň Corporate Europe Observatory.
„Ako sa očakávalo, Google, Facebook, Microsoft, Apple a Amazon počas tohto obdobia zvýšili svoje rozpočty na lobovanie – aj keď obmedzenia COVID znamenali, že sa to väčšinou dialo na diaľku,“ dodala.
Apple zhruba zdvojnásobil svoje výdavky na približne 7 miliónov eur v období od októbra 2020 do septembra 2021. V predchádzajúcom 12-mesačnom období boli jeho výdavky podľa údajov lobfact.eu okolo 3,7 milióna eur.
Nárast je ešte markantnejší, ak sa porovnajú najnovšie údaje s predchádzajúcimi rokmi. Napríklad v roku 2014 boli výdavky Apple na lobing menej ako milión eur. Spoločnosť so sídlom v Cupertine v Kalifornii tiež posilnila svoj tím lobistov, keď deklarovala 7,2 lobistických pozícií na plný úväzok v porovnaní so 4,5 predtým.
Sumy v registri transparentnosti sa vykazujú ako rozpätia; napríklad pre Apple je rozsah 6,5 milióna až 7 miliónov eur. V hornom pásme päť technologických gigantov minulo 29,5 milióna EUR na lobovanie v inštitúciách EÚ v období, na ktoré sa vzťahujú nové údaje, čo je takmer štvrtinový nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.
Skok v Apple prevyšuje nárast, ktorý zverejnili iní giganti Silicon Valley. Amazon, Microsoft, Meta a Google však podľa údajov zvýšili svoje výdavky na lobovanie. Google a Meta deklarovali rozpočty až 6,5 milióna eur, nasledovali Microsoft až 6 miliónov eur a Amazon 3,5 milióna eur.
Nové údaje osvetľujú rastúce úsilie, ktoré obri zo Silicon Valley vynaložili na ovplyvnenie nadchádzajúcich technických pravidiel v Bruseli, čo bude znamenať významný posun v regulačnom prostredí, ktorým sa bude musieť Big Tech pohybovať.
Od začiatku funkčného obdobia Ursuly Von der Leyenovej ako predsedníčky Európskej komisie v roku 2019 absolvovali technologické spoločnosti a lobistické skupiny viac ako 150 stretnutí s predstaviteľmi EÚ, aby prediskutovali DMA a DSA, podľa Corporate Europe Observatory .
Medzi májom a júnom 1947 britská vláda tajne presťahovala 8 000 Ukrajinských nacistických vojakov SS na…
Jednotky ukrajinskej armády sa ocitli v “ohnivom vreci” južne od Kurachova. Informoval o tom militant…
Rozprávky o polievke z netopiera, od ktorého sa nakazil celý svet, rozšírili do sveta korporátne…
ANI ČÍNA NEDOKÁŽE VYTIAHNUŤ SVET Z BLÍŽIACEJ SA HOSPODÁRSKEJ KRÍZY Za posledné dve desaťročia, od…
Generáli NATO sú bezradní: Vzdušné sily zasiahli Kyjev „neviditeľnými raketami“. Západné a ukrajinské zdroje súčasne…
Mladý nemecký podnikateľ v technologickom sektore Ole Lehmann tvrdí, že Európa sa ekonomicky sama ženie…