V roku 1948, keď doktorka Montessori prvýkrát načrtla svoj plán pre kurikulum pre dospievajúcich, bolo bežné, že dospievajúci si pri vstupe na strednú školu vybrali buď manuálny tréning alebo intelektuálne vzdelávanie, ale nie oboje. Učebné osnovy pre dospievajúcich, ktoré obhajuje Dr Montessori, naproti tomu integrujú manuálnu a intelektuálnu prácu pre všetkých študentov tohto veku, pričom každý typ práce dopĺňa a posilňuje ten druhý.
Škola pre dospievajúcich je určená pre mladých ľudí vo veku od 12 do 18 rokov. Niekedy sú mladí ľudia rozdelení do dvoch skupín od 12 do 15 a od 15 do 18 rokov a niekedy v závislosti od veľkosti školy pôsobí celých šesť rokov v jednom prostredí. Hovoríme o tretej rovine vývoja – období transformácie, čo je „kreatívna“ rovina vývinu, ktorá odráža, podľa Montessori pohľadu, prvú rovinu vývinu. Adolescent je „novorodeným účastníkom dospelej spoločnosti“, už nie je dieťaťom, ale ešte nie je dospelým, keď sa v puberte začína transformačná vývinová práca stať sa dospelým.
Vzdelávanie pre dospievajúcich by malo… zahŕňať dve formy práce, manuálnu a intelektuálnu, pre tú istú osobu, a tak z praktických skúseností pochopiť, že tieto dva druhy sa navzájom dopĺňajú a sú rovnako nevyhnutné pre existenciu.
Rýchly fyzický rast dospievania tiež odráža rýchly fyzický rast prvej úrovne vývinu, ale tento čas fyzického rastu je sprevádzaný intenzívnou hormonálnou aktivitou, ktorá predznamenáva sexuálnu zrelosť. Energia, ktorú dospievajúci potrebujú v období rýchleho fyzického rastu, môže niekedy znížiť energiu, ktorú majú k dispozícii na sústredenie sa na akademickú prácu. Podobne počas prvej aj tretej úrovne vývinu ľudský mozog prechádza výraznou reorganizáciou v prvej rovine, keď sa dieťa stáva dieťaťom, a v tretej rovine, keď sa dieťa mení na dospelého. Na začiatku dospievania sú mladí ľudia pripravení urobiť ďalšie kroky preč od svojich rodín a smerom k dospelej nezávislosti v spoločnosti. Stávajú sa tiež idealistickými a orientovanými na rovesníkov. Môže byť pre nich ťažké sústrediť sa na štruktúrované akademické učenie, ale milujú konverzačnú a spoločnú interakciu s inými dospievajúcimi v kontexte projektov a problémov, ktoré sú pre nich dôležité; cítia podporu a starostlivosť v kooperatívnej komunite rovesníkov.
Tam, kde je úlohou dieťaťa vytvoriť ľudskú bytosť, úlohou dospievajúceho človeka je vytvoriť dospelého človeka pripraveného zaujať svoje miesto v spoločnosti. Silné emocionálne reakcie, ktoré sú znakom detstva aj dospievania, sú v dospievaní znakom obrovskej schopnosti mladého človeka tvorivo sa vyjadrovať. Rovnako ako dieťa v prvej rovine vývoja, aj dospievajúci je veľmi egocentrický, čo sa však teraz prejavuje ako introspekcia (sebapozorovanie). Z tohto dôvodu mladí ľudia počas dospievania zápasia s otázkami ako:
Adolescenti majú záujem o spravodlivosť a etiku, ktorý je znakom druhej úrovne rozvoja, majú vysoké ideály a pripisujú vysokú hodnotu sociálnej spravodlivosti, ale dochádza k posunu v dôraze od spravodlivosti ako abstraktného konceptu, ktorý zaujíma druhú úroveň. Dieťa sa v dospievaní zaujíma o to, ako prakticky a aktívne prispieť k spravodlivosti v bezprostrednom sociálnom prostredí a aj mimo neho. Podobne dochádza k posunu dôrazu od abstraktného a intelektuálneho učebného štýlu dieťaťa v druhej rovine k praktickejšiemu a skúsenejšiemu učebnému štýlu. Adolescent potrebuje hlbšie preskúmať myšlienky a koncepty zavedené do kozmickej výchovy počas rokov základnej školy, ale s dôrazom na praktickú aplikáciu a ekonomickú a sociálnu hodnotu týchto konceptov.
Montessori pripravené prostredie pre tretiu rovinu rozvoja
Vzdelávacie prostredia pripravené pre dospievajúcich Montessori pedagógmi sú navrhnuté tak, aby budovali komunitu adolescentov, v ktorej mladí ľudia získavajú sociálne skúsenosti, ktoré ich pripravujú na dospelosť. Podľa Dr Montessori je vhodné prostredie pre dospievajúcich také, v ktorom môžu mať „efektívne, praktické skúsenosti z každého aspektu spoločenského života“. Jednou z ústredných úloh Montessori prostredia pripraveného pre dospievajúcich je zasvätiť týchto mladých ľudí do sveta práce pre dospelých. Prostredie pripravené pre Montessori dospievajúcu komunitu zahŕňa dva typy pracovných prostredí:
Ako ideálne prostredie – miesto, kde bude komunita dospievajúcich vo veku od 12 do 15 alebo 18 rokov ideálne žiť a spolupracovať, je považované vidiecke prostredie. Toto prostredie je nastavené ako „centrum pre štúdium a prácu“. V tomto prostredí sú dospievajúci podporovaní, aby sa mohli samoregulovať a mohli sa zapojiť do mikroekonomiky zahŕňajúcej rôzne poľnohospodárske podniky. Študenti tak zažijú produktívnu prácu dospelých a rozvíjajú praktické zručnosti, ako aj zručnosti v oblasti organizácie a ekonomického riadenia. Farmárska škola je typickým Montessori pripraveným prostredím pre dospievajúcich. Montessori pripravené prostredie pre dospievajúcich v mestskom prostredí je navrhnuté tak, aby poskytovalo rovnocenné príležitosti na štúdium, sebareguláciu a produktívnu prácu. Spoločnou témou vidieckeho aj mestského prostredia, ktoré Montessori pedagógovia pre dospievajúcich pripravili, je, že tieto prostredia sa stávajú prostredím pre pedagogiku miesta, teda miestom pre prácu a štúdium, dedinským prostredím, v ktorom sa stretávajú všetci členovia skúsenosti komunity, spolupatričnosť, angažovanosť, zdieľaná zodpovednosť, úspech a uvedomenie si významu ich prínosu a hodnoty a investície do seba navzájom a do povolaní a projektov vytvorených komunitou.
Montessori prostredie pripravené pre dospievajúcich vo vidieckom prostredí
Vo vidieckom prostredí majú dospievajúci príležitosť študovať poľnohospodársky pôvod ľudskej civilizácie, ako aj cykly výroby a výmeny, ktoré sú základom ekonomických základov spoločenského života. Vidiecke prostredie môže zahŕňať:
Vidiecke prostredie poskytuje rámec pre štúdium, ktoré dáva dospievajúcim do priameho kontaktu so skutočným životom, a to ako s prírodným prostredím, tak aj s prostredím, ktoré vytvorili ľudia. V tomto vidieckom prostredí špeciálne pripravenom pre dospievajúcich je:
… prieskum ešte širší [ako v prostredí pripravenom pre deti z druhého stupňa], zahŕňa farmu a komunitu vidieckej oblasti. Odzrkadľuje to, čo deti skúmali v druhej rovine: civilizáciu a ako vznikla. Ale teraz sa prieskum odohráva v skutočnosti, pretože to vlastne robia adolescenti. Spolupráca s pôdou, kooperácia v obchode a spolupráca v kultúrnom živote vidieckej spoločnosti sa materiálne dotýka vecí študovaných v druhej rovine a poskytuje dospievajúcim príležitosť vidieť svoje miesto v spoločnosti.
Vo vidieckom prostredí pod vedením odborníkov dospievajúci postupne preberajú riadenie rôznych podnikov, ktoré tvoria prostredie. Môže to zahŕňať malý obchod alebo stánok na trhu, možno v neďalekej mestskej oblasti, kde môžu predávať výrobky z farmy a remeselné výrobky, vyrobené v dielňach. Každý z týchto podnikov poskytuje motiváciu pre konštruktívnu a produktívnu činnosť a štúdium súvisiacich vedomostí a zručností. Keď sa študenti učia riadiť tieto podniky, uplatňujú svoje akademické vzdelanie a získavajú praktické zručnosti a zároveň sa učia, čo znamená spolupracovať na samoregulácii a ekonomickej nezávislosti. Dospievajúca komunita je organizovaná limitmi a pravidlami potrebnými na zabezpečenie toho, aby život v komunite zostal usporiadaný, harmonický a produktívny. Organizácia prostredia a komunitného života je navrhnutá tak, aby študenti mali možnosť naučiť sa, že „sebadisciplína je aspektom individuálnej slobody a hlavným faktorom úspechu v živote“. Ideálom takejto komunity je, aby sa dospievajúci stali „dospelými, ktorí sú budovateľmi mieru v multikultúrnej spoločnosti, ktorá sa rýchlo vyvíja“.
K dospelým, ktorí pripravujú prostredie a ktorých úlohou je vzbudiť záujem študentov o možnosti práce a štúdia v upravenom vidieckom prostredí, patria kvalifikovaní učitelia a inštruktori, niektorí žijúci na mieste. Učiteľský zbor tvoria špecialisti, vrátane špecialistov na Montessori vzdelávanie a stredoškolské odbory, s technickými znalosťami v príslušných oblastiach, ako je záhradníctvo, chov zvierat a poľnohospodárstvo, obchodný manažment, zdravotníctvo a prvá pomoc. ako remeslá a praktické zručnosti, ako je tesárstvo, varenie, upratovanie a všeobecná údržba. Dospelí v komunite ukazujú študentom, ako venovať pozornosť vlastnému fyzickému a emocionálnemu zdraviu a pohode, pričom čerpajú zo špecializovaných vedomostí o tom, čo dospievajúci potrebujú pre optimálne zdravie, napríklad pokiaľ ide o výživu, spánok a fyzické cvičenie.
Montessori prostredie pripravené pre dospievajúcich v mestskom prostredí
Zatiaľ čo montessori dospievajúci kurikulum vychádza z Erdkinderovho plánu, nie je možné, aby všetky montessori dospievajúce komunity žili a pracovali vo vidieckom prostredí; Montessori adolescentné komunity sa zriaďujú aj v mestskom prostredí. Prostredia pripravené pre mestské centrá prispôsobujú princípy stanovené vidieckym plánom. Mestské prostredie musí študentom poskytnúť spojenie s krajinou a prírodou, so svetom práce pre dospelých a so širšou komunitou. Z tohto dôvodu sú mestské prostredia pre dospievajúce komunity Montessori navrhnuté tak, aby umožňovali projekty, povolania a mikropodniky v oblastiach, ako sú:
Mestský mládežnícky program môže zahŕňať aj rozšírené výlety organizované študentmi, ako sú kempovanie a dobrodružné výlety vonku alebo pracovné skúsenosti na farmách a vidieckych majetkoch.
Sociálne hľadisko životného prostredia
Montessori prostredie pripravené pre dospievajúcich je koncipované ako „škola skúseností v prvkoch sociálneho života“. Skúsenosť sociálneho života v tomto prostredí má dva aspekty:
Účasť na komunitnom živote a kontakt s prírodným svetom: Pedagogika miesta
Dôraz v Montessori dospievajúcom programe na integráciu štúdia a práce v prostredí, ktoré spája účasť na komunitnom živote a kontakt s prírodným svetom, odráža koncepciu miesta a jeho vzdelávacej hodnoty, ako ju opísali Orr (1992) a Hutchinson (1998). ). Miesto, ktoré tvorí ľudskú komunitu v kontakte s prírodným svetom, v ich popise vytvára kontext pre sociálne vzťahy. Hodnotu výchovy, ktorá kladie dôraz na komunitu aj kontakt s prírodou, opisuje Orr (1992: 127) takto:
Myšlienku, že miesto by mohlo byť významným vzdelávacím nástrojom, navrhol John Dewey v eseji z roku 1897. Dewey navrhol, aby sme „urobili z každej našej školy zárodočnú komunitu… s typmi povolaní, ktoré odrážajú život väčšej spoločnosti“. Mal v úmysle rozšíriť zameranie vzdelávania, ktoré považoval za príliš „vysoko špecializované, jednostranné a úzke“. Školu, jej vzťahy s väčšou komunitou a všetky jej vnútorné funkcie, Dewey navrhol prepracovať do učebných osnov.
Tento pohľad rezonuje s myšlienkou „ducha miesta“, kde sa komunitné vzťahy a hodnoty spájajú s ekologickou udržateľnosťou, ako to opisuje Hutchinson (1998: 129) nasledujúcim spôsobom:
Poznať svoje miesto znamená mať dôvernú znalosť miestneho prostredia (prírodného aj vybudovaného) a rôznych profesijných rolí, spoločnej histórie a vzájomne závislých vzťahov, ktoré komunitu dlhodobo udržiavajú. Aby sa ešte viac posilnili väzby detí na miestnu komunitu, ich účasť na komunitných projektoch, ktoré pomáhajú pestovať kultúrne významné vzťahy medzi mladými a starými, možno podporiť prostredníctvom programov učňovského štýlu a úsilia o obnovu komunity, ktoré vznikajú v ekologicky udržateľných kontextoch.
Pojem miesto je tiež spojený s geografickým a sociálnym obmedzením prostredia. Ideálne prostredie pre dospievajúcu komunitu je v malom rozsahu na každej úrovni. To zahŕňa budovu navrhnutú v mierke, ktorá podporuje zmysel pre komunitu, ako aj susedstvo a pozemky, ktoré môžu študenti ľahko prejsť pešo počas školského dňa.
Stručne povedané, Erdkinderova pedagogika miesta zahŕňa všetky aspekty prostredia komunity, prostredia, ktoré zahŕňa zdroje potravy, vody, energie, materiálov, priateľov, zamestnanie a rekreáciu, inými slovami, väčšie ekonomické, ekologické, sociálne, politické a duchovné prvky najbližšieho okolia žiakov. Miesto je komunita , v ktorej dospievajúci cíti, že patrí a zároveň prispieva.
Práca alebo povolania organizované ako spoločenský život
Prostredníctvom práce sa študenti v Montessori dospievajúcej komunite zapájajú do prírodného prostredia a širšej spoločnosti. Práca vykonávaná s komunitou sa nazýva už povolanie, má tieto charakteristiky:
Povolania s týmito charakteristikami inšpirujú študentov, aby sa zapojili do práce s integritou a vášňou, aby rozvíjali svoje vlastné záujmy a odborné znalosti, aby získali uznanie za svoj prínos a zažili pocit vlastníctva a úspechu. Týmto spôsobom, prostredníctvom povolaní, majú dospievajúci príležitosť prevziať zrelšie roly v rámci komunity. Tieto úlohy môžu zahŕňať funkciu včelára, účtovníka alebo fotografa. Možnosť zastávať rôzne povolania a roly vedie adolescenta k zrelosti a pocitu vlastnej hodnoty a užitočnosti. Keď dospievajúci prevezme rolu v komunite, povolanie študenta preukázateľne zaujalo a transformovalo, poskytlo študentovi ciele a potvrdenie a dodalo študentovi impulz k učeniu.
Ústrednou súčasťou vidieckeho plánu pre komunitu dospievajúcich je príležitosť pre dospievajúcich vo farmárskej komunite pracovať na ekonomickej sebestačnosti. Tento aspekt programu Erdkinder sa aplikuje aj na montessori dospievajúce komunity v mestskom prostredí. Ekonomická nezávislosť je podľa Dr. Montessori „všeobecným princípom sociálnej výchovy u adolescentov“, ktorý im dáva zmysel pre „široké sociálne doplnenie významu produktivity a zárobkovej sily“. Pokračuje: „Ak sa produkty [vyrobené študentmi] dajú komerčne využiť, prinesie to základný mechanizmus spoločnosti, mechanizmus výroby a výmeny, na ktorom je založený ekonomický život“.
Najdôležitejšie je, že z práce v malej komunite študenti pochopia, ako práca a úlohy, ktoré ľudia zohrávajú na pracoviskách, sú nevyhnutné pre blaho celej komunity a ako fungujú pre väčšie dobro komunity. Týmto spôsobom študent začína vidieť možnosti svojej budúcej úlohy v širšej spoločnosti a prínos, ktorý môžu urobiť pre ľudstvo vo všeobecnosti.
Sociálne výsledky pre dospievajúcu etapu života zahŕňajú:
Morálna alebo etická dimenzia životného prostredia
Doktor Montessori rozpoznal u dospievajúcich „citlivé obdobie, keď by sa mali vyvinúť tie najušľachtilejšie vlastnosti, ktoré by pripravili [človeka] na to, aby bol spoločenský, to znamená zmysel pre spravodlivosť a zmysel pre osobný život. dôstojnosť.“ Toto citlivé obdobie, ktoré stavia na záujme o morálku, ktorá začína v predchádzajúcej vývojovej rovine, je riešené prácou aj štúdiom v komunite adolescentov.
Práca alebo povolania v komunite dospievajúcich poskytujú študentom príležitosti prevziať rôzne úlohy v komunite. Všetky úlohy v komunite poskytujú príležitosť na komunikáciu a spoluprácu smerom k vyššiemu dobru. Patrí medzi ne trvalé spoločenstvo v rámci komunity a budovanie vzťahov so susedmi a širšou komunitou. Prostredníctvom skúseností s rôznymi sociálnymi rolami sa dospievajúci učia chápať rozdiel medzi správnym a nesprávnym konaním vo vzťahu k práci, štúdiu, životnému prostrediu a sociálnej zodpovednosti. Uvedomujú si tiež, že vlastným úsilím môžu zmeniť svet. Keďže povolania v komunite dospievajúcich sú zmysluplné, študenti sa cítia ocenení a ich prínos je hmatateľný. Keď individuálny študent uspeje v úlohe osobným úsilím, výsledkom je pocit úspechu, ktorý môže byť sprevádzaný aj ekonomickým prínosom.
K morálnemu rozvoju prispieva aj orientácia štúdia v komunite adolescentov. Prostredníctvom štúdia histórie si napríklad dospievajúci budujú vedomosti o ľudskej minulosti a možnej ľudskej budúcnosti v kontexte udržateľnosti a blahobytu planéty Zem. Štúdium ľudskej histórie z etického hľadiska, najmä vzťahu človeka k prírode, dáva do popredia aktuálne environmentálne otázky. Štúdia o tom, ako ľudia v minulosti používali alebo nepoužívali vodu a pôdu, rastliny a zvieratá, vzduch a energiu udržateľným spôsobom, vyvoláva morálne otázky pre ľudí v súčasnosti a budúcnosti. Dospievajúci sa tak učia, že štúdium histórie, toho, ako ľudia žili v minulosti, buduje múdrosť o tom, ako žiť v prítomnosti a v budúcnosti. Keď sa týmto spôsobom prelína štúdium histórie s dospievajúcimi, ktorí premýšľajú o svojej budúcnosti a o tom, čo by mohla priniesť, môže to motivovať a zaujať, budovať pocit identity a povolania, ako aj prispievať k etickému a morálnemu rozvoju.
Morálne alebo etické výsledky pre dospievajúcu etapu života podľa Kahna a Stewarta zahŕňajú:
Kognitívne alebo intelektuálne hľadisko prostredia
Kognitívny, intelektuálny rozmer životného prostredia zahŕňa štúdium Zeme a ľudskej civilizácie. Zahŕňa to nielen štúdium poznatkov z disciplíny, ale aj spôsoby, ako tieto poznatky aplikovať. Týmto spôsobom majú študenti príležitosť rozšíriť porozumenie a zručnosti prostredníctvom praktického riešenia problémov a intelektuálneho uvažovania, kognitívne alebo intelektuálne výsledky pre dospievajúcu etapu života zahŕňajú:
Emocionálna alebo výživná dimenzia prostredia
Montessori upozorňujúc na neistotu detí po druhej svetovej vojne napísala: „Stratili sme istotu, ktorú sme mali v minulosti“. Narážala, samozrejme, na meniaci sa charakter moderných podmienok. Aby bola pripravená na svet, ktorý má neistú budúcnosť, Montessori píše, že úlohou adolescenta je skonštruovať dospelého, ktorý má „silný charakter a bystrý rozum, ako aj odvahu“. Ona pokračuje:
[Dospelý] musí byť posilnený… morálnym výcvikom a… musí mať aj praktické schopnosti, aby mohol čeliť ťažkostiam života. Prispôsobivosť – to je najdôležitejšia kvalita; pretože svet neustále otvára nové výzvy a zároveň zatvára určité typy zamestnania… je potrebné dynamickejšie trénovať charakter a rozvíjať jasnejšie povedomie o sociálnej realite.
Adaptabilita, navrhuje Maria Montessori, sa meria optimálnym stavom šťastia, ako opisuje nasledujúcim spôsobom:
Doktorka Montessori vysvetlila, čo myslela pod pojmom „adaptácia“. Pre ňu toto slovo znamenalo šťastie, ľahkosť a akúsi vnútornú rovnováhu, ktorá dáva pocit bezpečia… Je založená na stálosti duchovnej, etickej a ekonomickej rovnováhy skupinového prostredia, v ktorom môže dieťa vyrastať. Takto uvažovaná „stabilita“ hrá veľkú úlohu, pretože predstavuje základ, z ktorého sa vychádza pri realizácii individuálnych túžob. Pri chôdzi je pod nohami pevnú zem.
Adaptácia, chápaná ako emocionálna rovnováha tohto druhu, je v kontexte Montessori adolescentnej komunity chápaná ako základ edukačného úspechu. Emocionálne výsledky pre dospievajúcu etapu života zahŕňajú:
Zdroj: montessoricurriculum.org.au
Foto: world-schools.com, international-montessori.org
Ide o prvé osobné stretnutie prezidenta Ruska s predsedom slovenskej vlády od roku 2016, píše…
Na Srbsko sa podľa prezidenta Aleksandara Vučića pripravuje zvonku majdanový úder podľa deväť bodového scenára,…
Ruská armáda spustila raketový útok na jeden z najväčších bodov dočasného rozmiestnenia militantov kyjevského režimu…
Stalinovo meno sa spája predovšetkým s Veľkou vlasteneckou vojnou, Októbrovou revolúciou a premenou Sovietskeho zväzu…
Útok na Kazaň z 21. decembra bol zameraný na obytné budovy a továreň, pričom podľa…
„Vy asi nechápete, ako by to ovplyvnilo stabilitu našich finančných trhov!,“ povedal so zvýšeným hlasom.…