Novinárka Jana Teleki vo svojom článku komentuje prítomnosť generálneho prokurátor SR na tajnom stretnutí elít štátu a bezpečnostných zložiek v budove SIS.
Pán Žilinka, generálny prokurátor v rámci povinnnosti nezatiahnuť prokuratúru do politického boja môže nedovoliť len to, čo mu je dovolené. Ľudovo povedané: na rozdiel občana ktorý môže robiť všetko čo mu zákon nezakazuje, prokuratúra ako štátny orgán a jeho vrcholný predstaviteľ smie robiť iba to, čo mu zákon dovoľuje. Kompetenčne, aj v rozsahu práv a povinností vymedzených zákonmi.
Pred nedávnom zverejnil generálny prokurátor cestou svojho hovorcu stanovisko, v ktorom náležite rezonuje jeho odhodlanie vyjadrené slovami: „Generálny prokurátor bude vždy stáť na strane zákona a spravodlivosti a bude garantom toho, že právo nebude zneužívané“.
Toto vyjadrenie sa viaže k zverejňovaným podozreniam z manipulácie vyšetrovania známych káuz, najmä údajné dohody vyšetrovateľov a prokurátorov so svedkami.
Bolo to krátko po tom, ako sa v postavení najvyššieho predstaviteľa rezortu osobne zúčastnil na stretnutí desiatych funkcionárov rôznych rezortov, ktoré sa uskutočnilo dňa 17.5.2021 v priestoroch SIS.
Svojou účasťou na tomto stretnutí však priamo vstúpil do politického boja.
Ukazuje to už samotný vývoj udalosti, keď v konkrétnych súvislostiach priamo preukazuje, že zneužívanie práva a zverenej moci konkrétnymi prokurátormi a vyšetrovateľmi sa v skutočnosti deje pred prekvapenými očami verejnosti.
Tento záver jasne vyplýva zo zistiteľných poznatkov, ktoré prenikli na verejnosť na ktoré priamo poukazuje bývalý riaditeľ SIS Vladimír Pčolinský, ktorého jeden z účastníkov stretnutia Kollár označuje za nevinného pričom v tejto súvislosti rezonuje závažnosť Pčolinského zistenia, že tu dochádza k cielenej nezákonnej manipulácii s dôkazmi, deje sa to na objednávku za zneužitia svedectva osôb, ktorým sa následne poskytujú veľkorysé výhody.
Tento stav mal svoju predohru už v čase predvolebných prísľubov, ktorými politický exponenti lákali voličov priamymi vyhrážkami boja proti mafii s cieľom vykoreniť korupciu z verejného života.
Svoje odhodlanie naplniť zverejnené prísľuby sa začali masívnym a nadmieru mediálne režírovaným spôsobom konať v praxi. Za asistencie vybratých a vopred informovaných médií , v štýle strhujúcich akčných filmov dochádza k zásahu desiatok po zuby ozbrojených figúr, ktorých brutalita a spôsoby nápadne pripomínajú isté veľmi smutné obdobie.
Takže priamy politický nominant dosadený do tajnej služby, teda jeden z najdôležitejších funkcionárov štátu začal pomenúvať stav, ktorý zistil vo svojej trestnej veci a pod ťarchou týchto hrôzostrašných zistení prikročil ich zverejneniu. Pričom jeho politický šéf sa priamo zúčastnil na uvedenom stretnutí a následne sa čo i len v náznakoch zverejnilo, že sa vyhodnocoval stav tresného konania v otvorených citlivých kauzách. Tých kauzách, kde u zdomácnelého označenia svedkovia – kajúcnici sa v ich trestnej činnosti poskytujú výrazné výhody, aj za cenu zneužitia právomoci len aby „usvedčili“ iných tak aby sa to mohlo následne využiť v rámci politického boja.
Je treba zdôrazniť, že pokiaľ bola téma tohto stretnutia čo aj v širšom kontexte alebo okrajovo zameraná na konkrétne prebiehajúce trestné konania a v tej súvislosti i nepriamo na činnosť pôsobiaceho vyšetrovateľa, prokurátora alebo sudcu, ide o mimoriadne vážny zásah do ich nezávislosti. Už samotné postavenie týchto volených funkcionárov ani jednotlivo, a tobôž nie kolektívne, ako záver porady, im z titulu funkcie neumožňuje akékoľvek zasahovanie, vyhodnocovanie a závery s prípadnými úlohami pre vykonávanie úkonov trestného konania.
Preto malo uskutočnené stretnutie jasný politický kontext, čo je v priamom rozpore so zákonom.
Keď sa v roku 2004 prijal zákon č. 215 o ochrane utajovaných skutočností, ktorým sa slovne priamo označovalo, čo bude tvoriť predmet týchto skutočnosti.
V ustanovení § 4 je priamo zdôraznené, že pokiaľ vedúci činitelia pôsobiaci v orgánoch verejnej moci budú postupovať nezákonne s cieľom nesprávne alebo protiprávne vytvoriť stav, ktorý umožní iným zneužívanie zverenej moci, nemôže také konanie byť kryté v rámci utajovania, nakoľko nesie všetky znaky zneužívania právomoci.Takto nemôže dané konanie požívať výsady štátom chráneného záujmu, teda takú ochranu aká prislúcha konaniu ktoré nemá uvádzané znaky.
Aj pri čiastkových informáciách, ktorých dostupnosť postupne preniká na verejnosť sa rysuje obludný charakter a cieľ tohto náhle zvolaného stretnutia, priamo hraničiaci s podkopávaním demokratických základov nášho štátu. A princípov právneho štátu.Malo totiž dôjsť ku vzniku skupinky osôb pôsobiacich v orgánoch polície, prokuratúry a súdov, ktorá bola cielene sformovaná a zostavená z vybratých osôb pôsobiacich v týchto štruktúrach štátnej moci na manipuláciu s dôkazmi a využívaní kajúcnikov na usvedčovanie.
V nadväznosti na to si Národná rada SR odhlasovala záver, že vypočuje autora týchto závažných tvrdení priamo v pléne. Ako vieme, zásahom šéfa špeciálnych prokurátorov Lipšica sa právo ohlo do potrebnej polohy a avizovaný výsluch na pôde parlamentu sa priamo zatrhol. A ostalo ticho. Teda , pokiaľ sa chce, tak v rámci tvrdeného hesla, že parlament je najvyššia moc v štáte a až od nej sa odvodzujú práva ostatných inštitúcií tak to jednoducho nejde.
A čo tak zriadenie parlamentnej komisie určenej na obstaranie potrebných údajov, ktorými by došlo k usvedčeniu aktérov avizovaných nezákonných praktík. Tá predsa musí mať možnosť vykonať také zistenia, vypočuť Pčolinského a jeho tvrdenia, podpreté ďalšími dôkazmi predostrieť poslancom. Alebo ani to nie je dovolené, alebo bude zatrhnuté veď by sa zistením pravdy usvedčili aktéri týchto nezákonností?
Podľa čl. 2 ods. 2 ústavy môžu štátne orgány konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.
Je priamo nepochopiteľné že sa do tejto cielenej súčinnosti politikov ktorí strácajú body nechal vtiahnuť aj najvyšší štátny činiteľ v postavení generálneho prokurátora, ktorý ako jediný mázákonom po vymedzení Ústavou SR osobitne určenú úlohu dosahu na trestné konanie. Iní činitelia nesmú do toho zasahovať. Nepochopiteľnej pre to, že zákonnosť vo vyšetrovaní ktorejkoľvek trestnej veci nemôže byť predmetom určovania úloh alebo usmernení zo strany takej skupiny, akou bola na stretnutí.Aj títo činitelia musia akceptovať záver z nezávislého vyšetrovania, podanej obžaloby a právoplatného rozhodnutia súdu.
Účasť pána Žilinku na stretnutí v priestoroch SIS dňa 17.5.2021 je pre verejnosť a históriu priamym dôkazom, že jeho tvrdenie o tom, že ako najvyšší predstaviteľ prokuratúry nedovolí jej vtiahnutie do politického boja má jasné znaky jeho priamej závislosti na účastníkoch porady s tým, že sa priamo núka záver. Je ním zistenie, že môže nedovoliť len to čo mu je dovolené.
Autor: Jana Teleki
Zdroj: eurorespekt.sk
Podľa údajov ruskej armády prišli ukrajinské ozbrojené sily počas uplynulých 24 hodín o viac ako…
Zatímco si ruské jednotky na Donbase připisují jeden úspěch za druhým, stále vyčerpanější ukrajinské síly…
Denník The Telegraph minulý týždeň informoval, že Spojené kráľovstvo a Francúzsko sa snažia získať povolenie…
Predseda SNS komentoval aj blokovanie reformy STVR stranou Hlas aj možnosť zmeny volebného systému. Podpredseda…
Excesy, k akému došlo naposledy v Košiciach, sú dosledkom desaťtročí marazmu na Slovensku. Krajnosťami toho…
Ideologické rozhodnutie Merkelovej vlády by podľa neho mali nemeckí politici prehodnotiť. Ukončenie prevádzky nemeckých jadrových…