Aj bez použitia zjavnej irónie o tom, že na Slovensku „môžeme“ mať až cez 1 474 000 zločineckých skupín, musí byť každej príčetnej osobe, a to aj osobe bez právnického vzdelania zrejmé, že je jednoducho NEVYHNUTNÉ zmeniť právnu úpravu zločineckej skupiny na Slovensku,
uviedol vo svojom článku advokát a predseda Občianskeho združenia Za demokraciu a právny štát JUDr. Martin Ribár, ktorého trestná mašinéria držala nezákonne vo väzbe 18 mesiacov.
Prípadné zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry GP SR vládnym návrhom zmeny Trestného zákona a Trestného poriadku a súvisiacich zákonov vyvolalo hystériu v istej časti politického spektra a tých jedine „správnych“ médií s jediným „správnym“ právnym názorom na všetko.
Táto hystéria hraničiaca s davovou psychózou je prenášaná do celej spoločnosti – popri tom, akoby úplne zaniklo to, že novelizácia tak Trestného zákona ako aj Trestného poriadku, zmena trestných sadzieb a zároveň zmena celej trestnej politiky je dlhodobo jednoducho nevyhnutná, a plánovala ju vo veľmi obdobnom duchu aj predchádzajúca vláda a tento vládny návrh kopíruje mnoho navrhovaných zmien práve z návrhu novely predchádzajúcej vlády.
Niekoľko postrehov k prípadnému zrušeniu Úradu špeciálnej prokuratúry GP SR:
K prípadnému zrušeniu Úradu špeciálnej prokuratúry som sa vyjadril v minulosti v článku „Bulharský neúspešný experiment špecializovanej trestnej justície“ publikovanom na Právnych listoch:
Na týchto mojich prezentovaných názoroch nič nemením – NAOPAK – s ohľadom na mnohé (zdôrazňujem legálne!!) získané materiály, ktorými disponujem vo vzťahu k podozreniam z manipulácií trestných konaní, sa plne stotožňujem s verejne prezentovaným názorom dekana PF UK Burdu, že:
– v európskom právnom priestore je existencia špecializovaných orgánov typu Úradu špeciálnej prokuratúry a Špecializovaného trestného súdu ojedinelá
– v prípade ÚŠP ide o pomerne „malý“ orgán, ktorý sa dá ľahšie ovládnuť a zneužiť ako prokuratúra ako celok
– existencia ÚŠP je z vyššie uvedeného dôvodu potenciálny kriminologický faktor pre trestný čin zneužitia právomoci verejného činiteľa
– prokurátori ÚŠP majú nízku kvalitu rozhodovacej činnosti v mnohých‚ aj (nielen) politicky exponovaných prípadoch, čo vzbudzuje podozrenia z manipulácie trestných konaní
– podozrenia z manipulácií trestných konaní sú stále prítomné, a preto je nutné situáciu urýchlene riešiť – „včera už bolo neskoro – aby spravodlivosť bola nastolená“
– ak by predchádzajúca vláda nezatvárala oči pred vyššie uvedenými podozreniami a pochybeniami, mohli byť ohľadom ÚŠP prijaté iné riešenia a aj s dlhodobejším časovým priestorom na riešenia
Z mnohých materiálov (opakujem a zdôrazňujem získaných legálne !!), ktorými disponujem, vyplývajú závažné podozrenia o možnej súčinnosti/účasti NIEKTORÝCH prokurátorov ÚŠP na manipuláciách trestných konaní a možných nezákonných postupoch príslušníkov NAKA „našich chlapcov“, teda existujú podozrenia, že sa samotní NIEKTORÍ prokurátori ÚŠP dopúšťali nezákonných postupov.
(dokonca existujú podozrenia o možnej súčinnosti/účasti NIEKTORÝCH sudcov Špecializovaného trestného súdu na týchto nezákonných postupoch proti trestne stíhaným osobám).
Právnická obec, ale aj laická verejnosť a bežní občania budú zrejme veľmi nemilo prekvapení a šokovaní, keď sa na verejnosť dostane obsah dôkazov o vyššie uvedených podozreniach z nezákonných postupov.
Celkom zjavne a preukázateľne možno konštatovať veľké množstvo pochybení dozoru nad zákonnosťou v prípravnom konaní zo strany prokurátorov ÚŠP vo veci prípadov, ktoré vyšetrovali práve obvinení príslušníci NAKA tzv. „naši chlapci“, ale aj v mnohých iných trestných konaniach – jedná sa PREUKÁZATEĽNE o min. desiatky pochybení pri dozore nad zákonnosťou v prípravnom konaní.
K možným postihom Slovenska zo strany európskych inštitúcií, najmä Európskej komisie:
Plne rešpektujem medzinárodné organizácie, ich úlohu, pevné zakotvenie Slovenska v EÚ – ale niektoré vyjadrenia o sankciách a postihoch zo strany európskych inštitúcií – Európskej komisie voči Slovensku po prípadnom zrušení Úradu špeciálnej prokuratúry mi prídu scestné, a zavádzajúce !! – a to z týchto 2 dôvodov:
1. rozumiem inštitútu tzv. „zákonného sudcu“, ale pokiaľ sa nemýlim (ak áno, prosím opravte ma), neexistuje inštitút tzv. „zákonného prokurátora“ – Ústava SR v čl. 48 ods. 1 uvádza: „Nikoho nemožno odňať jeho zákonnému sudcovi. Príslušnosť súdu ustanoví zákon.“ Je pravdou, že vo výkone väzby sa mi „pokazil“ zrak, ale pre istotu som ústavu „prebehol“ pár krát, a nenašiel som v nej nič o „zákonnom prokurátorovi“, ba aj v súdnej sieni som „pár krát“ zažil, že na každé jedno odročené hlavné pojednávanie či rozhodovanie o väzbe chodil INÝ prokurátor.. Nič o „zákonnom prokurátorovi“ som nenašiel ani v iných právnych prepisoch.
2. stratil som „ilúzie“ vo vzťahu k Európskej komisii a jej posudzovaniu kritérií „právneho štátu“ a ich možného porušovania – v marci 2023 advokáti Magál, Kršiak, Križan a aj ja sme podali Európskej komisii značne rozsiahle správy o možnom porušovaní princípov právneho štátu na Slovensku:
– ako zareagovala EK vo všeobecnosti? Ako zareagovala EK na informácie o úmrtiach osôb vo výkone väzby? Ako zareagovala EK na 19 nálezov ústavného súdu o porušení základných práv a slobôd väzobne stíhaných osôb a mnohé iné závažné skutočnosti? – NIJAKO !! Všetko bolo v poriadku s „právnym štátom“ na Slovensku..
Ak teda nami uvádzané KONKRÉTNE mnohopočetné porušenia princípov „právneho štátu“ absolútne EK ignorovala a „nevšimla“ si žiadne porušenia princípov „právneho štátu“ na Slovensku, tak „problém“ zrušenia Úradu špeciálnej prokuratúry
(i) bez existencie inštitútu tzv. „zákonného prokurátora“
(ii) pri doložení dôkazov o pochybeniach pri dozore prokurátorov ÚŠP nad zákonnosťou prípravného konania pri trestných konaniach, ktoré vyšetrovali „naši chlapci“, ale aj v mnohých iných trestných konaniach
(iii) pri doložení dôkazov o dôvodnosti podozrení z manipulácie trestných konaní a inštruovania vypočúvaných osôb zo strany „našich chlapcov“ za participácie niektorých prokurátorov ÚŠP,
musí bez akýchkoľvek pochýb Európska komisia zhodiť okamžite zo stola…
(alebo naopak – potrestať SR, za to, že ÚŠP sa mohla podieľať na porušovaní základných práv a slobôd trestne stíhaných osôb, a že nebola ÚŠP zrušená už dávno!)
K samotnému vládnemu návrhu na zmeny Trestného zákona a Trestného poriadku a súvisiacich zákonov:
K samotnému obsahu vládneho návrhu pripájam link na článok JUDr. Šamka zo dňa 8.12.2023, v ktorom je obsiahnutý kompletný návrh Vlády SR, ktorým sa má meniť Trestný zákon, Trestný poriadok ako aj niektoré ďalšie nadväzujúce zákony a to s účinnosťou od 01.01.2024:
http://www.pravnelisty.sk/zakony/a1320-navrh-zmien-v-trestnom-zakone-a-trestnom-poriadku
K zločineckej skupine:
Vítam mnohé pozitívne zmeny tak Trestného zákona ako aj Trestného poriadku – LEN – so záujmom som hľadal v navrhovaných zmenách čokoľvek k právnej úprave ZLOČINECKEJ SKUPINY… a nenašiel som NIČ.. Ani prípadné návrhy na doplnenie DEFINIČNÝCH KRITÉRIÍ zločineckej skupiny.
V zmysle ust. §141 Tr. zák. Nebezpečné zoskupenie je jednak
a) ZLOČINECKÁ SKUPINA
b) teroristická skupina
– primárne sa chcem venovať „zločineckej skupine“, nakoľko
(i) teroristická skupina má určité špecifiká vo vzťahu k „obyčajnej“ zločineckej skupine
(ii) podľa môjho názoru, a zjavne nielen podľa môjho názoru, je ZLOČINECKÁ SKUPINA celkovo ako inštitút závažným „problémom“ trestného práva na Slovensku
Na Slovensku máme najviac zločineckých skupín na počet obyvateľov na svete:
Zločin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny podľa § 296 Trestného zákona sa stal v ostatnej dobe nepochybne „zvláštnym“ FENOMÉNOM v trestných konaniach.
Spolupáchateľstvo, páchanie trestnej činnosti organizovanou skupinou „zmizlo“ – a takmer všetka trestná činnosť páchaná 3 a viac osobami je posudzovaná ako trestná činnosť páchaná zločineckou skupinou..
(položím sám sebe „básnickú otázku“, či to nesúvisí s tým, že zločinecká skupina spadá do právomoci a príslušnosti Úradu špeciálnej prokuratúry..)
Právna (nad)kvalifikácia trestnej činnosti páchanej zločineckou skupinou by podľa môjho názoru mala byť (okrem mnohých iných):
– kľúčovým argumentom k diskusii o prípadnom zrušení Úradu špeciálnej prokuratúry GP SR
– jednou z KRUCIÁLNYCH a najdôležitejších otázok novely Trestného zákona a Trestného poriadku, a to práve z dôvodu neuveriteľného nadužívania zločineckej skupiny v trestných konaniach
Zo štatistických údajov vyplýva, že na Slovensku žije v súčasnosti podľa sčítania obyvateľov, domov a bytov z roku 2021 približne 4 424 000 obyvateľov vo veku 18 a viac rokov, čo v praxi pri súčasnom používaní a zjavnom nadužívaní inštitútu zločineckej skupiny a súčasnom znení zákonných definičných kritérií zločineckej skupiny, kde postačuje počet 3 osôb na vytvorenie zločineckej skupiny, de facto znamená, že na Slovensku „môžeme“ potencionálne mať až cez 1 474 000 zločineckých skupín !!
Táto moja zjavná irónia (pre niektorých radšej priamo napíšem, že sa z mojej strany jedná o fabuláciu a hyperbolu) má však reálny podklad:
– jednoznačne možno povedať, že na Slovensku máme najviac zločineckých skupín na počet obyvateľov na svete – a krajiny ako Taliansko, USA, krajiny Latinskej Ameriky sa na nás ani zďaleka „nechytajú“
V aplikačnej praxi je pričastým javom úmyselné (účelové) nadkvalifikovanie skutku páchaného ZLOČINECKOU SKUPINOU z dôvodu, aby konkrétna trestná vec spadala práve pod Úrad špeciálnej prokuratúry, a najmä z dôvodu trestných sadzieb za trestné činy s kvalifikačným znakom – nebezpečné zoskupenie – zločinecká skupina, pričasto v trestnej sadzbe trestu odňatia slobody na 20 – 25 rokov alebo až na doživotie.
Táto trestná sadzba – 20 – 25 rokov až doživotie – je v praxi niečo ako „dar z nebies“ pre „elitné“ útvary polície NAKA, kedy táto trestná sadzba, v kombinácii s využitím inštitútu väzby, najmä kolúznej, pomáhala najmä obvinených príslušníkom NAKA „našim chlapcom“ STVORIŤ neuveriteľné množstvo spolupracujúcich osôb, tzv. „kajúcnikov“.
Výzva k odbornej diskusii k zmene právnej úpravy zločineckej skupiny:
Právna úprava ZLOČINECKEJ SKUPINY jednoznačne MUSÍ prejsť zmenou – jednoducho MUSÍ prísť k zmene:
– definičných kritérií zločineckej skupiny, aby bolo možné JEDNOZNAČNE rozlišovať medzi „iba“ organizovanou skupinou a zločineckou skupinou ako najvyššou a najzávažnejšou formou páchania trestnej činnosti
– samotného ustanovenia §296 Trestného zákona – Založenie, zosnovanie a podporovanie zločineckej skupiny
– ustanovenia §129 Trestného zákona – Skupina osôb a organizácia – najmä presnejšej definície rozdielov organizovanej a zločineckej skupiny, s dôrazom na „rovnocenné“ postavenie členov organizovanej skupiny, a taktiež na precizovanie pojmov – (i) činnosť pre zločineckú skupinu a (ii) podpora zločineckej skupiny
– trestných sadzieb s súvislosti s kvalifikačným momentom – zločinecká skupina – podľa môjho názoru by malo prísť vo väčšine prípadov k zníženiu takýchto sadzieb, resp. minimálne k výraznému zníženiu spodných hraníc takýchto sadzieb, tak aby došlo k širšiemu rozpätiu trestnej sadzby a tak bolo možné ukladať „individualizovaný“ trest pre konkrétneho páchateľa so zohľadneným všetkých objektívnych skutočností a aj osobných pomerov páchateľa, avšak pri niektorých vybraných trestných činoch zvýšiť hornú hranicu trestnej sadzby (tu len ilustračne dávam do pozornosti ust. § 159 Trestného zákona..)
Na tému DEFINIČNÝCH KRITÉRIÍ zločineckej skupiny bolo napísaných množstvo článkov, analýz, rozhodnutí – s ohľadom na rozsah témy naozaj len príkladmo poukazujem na nasledovné články, v ktorých je táto téma spracovaná rozsiahlo a argumentačne na vysokej úrovni :
– http://www.pravnelisty.sk/clanky/a1058-definicne-kriteria-zlocineckej-skupiny
– http://www.pravnelisty.sk/rozhodnutia/a1185-k-rozliseniu-organizovanej-skupiny-a-zlocineckej-skupiny
Chcem touto cestou vyzvať predstaviteľov právnickej obce k odbornej diskusii k zmene právnej úpravy zločineckej skupiny, ktorá je podľa môjho názoru nevyhnutne potrebná, s dovetkom, že „už včera bolo neskoro“, a je nutné súčasnú právnu úpravu zločineckej skupiny zmeniť čo najskôr.
Niekoľko úvah DE LEGE FERENDA ohľadom ZLOČINECKEJ SKUPINY:
Venovať sa v jednom článku komplexne problematike zločineckej skupiny je len z obsahového hľadiska a rozsahu témy nemožné, nižšie uvádzam niekoľko mojich postrehov a úvah de lege ferenda k inštitútu zločineckej skupiny, s tým, že uvedené by malo byť predmetom odbornej diskusie pri zohľadnení špecifika nášho Trestného zákona, ktorý obsahuje úpravu tak organizovanej skupiny a zločineckej skupiny (teroristickej skupiny).
Ohľadom definičných kritérií zločineckej skupiny je podľa môjho názoru MINIMÁLNE potrebné/nutné:
– zvýšiť počet osôb tvoriacich zločineckú skupinu – z aplikačnej praxe je zrejmým nezmyslom, že by mohla reálne pôsobiť zločinecká skupina v počte 3 osôb. Uvedomujem si problém „určenia“ minimálneho počtu členov zločineckej skupiny, ale som presvedčený, že personálny substrát zločineckej skupiny by nemal byť menší ako 8 – 10 osôb/členov
– jasne zadefinovať vertikálne členenie zločineckej skupiny, pričom musia byť v jej vertikálnom členení/štruktúre zjavné
(i) vzťahy nadriadenosti a podriadenosti
(ii) kontrola nižšie postavených osôb skupiny osobami na vyššom stupni zločineckej skupiny, prítomnosť a bezvýhradná akceptácia takejto kontroly nižšie postavenými členmi skupiny
– zadefinovať nutnosť existencie „pravidiel“ skupiny ako takej najmä vo vzťahu postavenia jednotlivých členov skupiny v rámci štruktúrovanej hierarchie, pričom musí byť prítomné hierarchické rozdelenie členov zločineckej skupiny (vymedzenie postavenia a vplyvu člena zločineckej skupiny)
– zadefinovať kritérium (relatívne) ustáleného a (relatívne) uzatvoreného počtu členov zločineckej skupiny, pričom
(i) o členstve v skupine – o prijatí do zločineckej skupiny rozhodujú najvyššie postavení členovia zločineckej skupiny
(ii) každý jeden člen zločineckej skupiny pozná pravidlá členstva/fungovania skupiny
(iii) je prítomná existencia následkov/sankcií za porušenie pravidiel skupiny a za porušenie rešpektovania hierarchickej štruktúry zločineckej skupiny
(iv) existuje pravidlo „mlčanlivosti“ členov zločineckej skupiny s vedomosťou o následkoch porušenia mlčanlivosti o samotnej zločineckej skupine a jej členoch vo vzťahu k mocenským orgánom štátu (OČTK, iné orgány verejnej moci, napr. súdy, či iné bezpečnostné zložky), resp. iným subjektom spôsobilým ohroziť existenciu a fungovanie samotnej zločineckej skupiny (napr. „zrada“ v prospech inej zločineckej skupiny)
(v) nemožnosť slobodného rozhodnutia o prípadnom odchode zo zločineckej skupiny (o zotrvaní/vylúčení členov zločineckej skupiny rozhoduje najvyššie hierarchické vedenie skupiny)
– nutnosť precizovania pojmov –
(i) činnosť pre zločineckú skupinu
(ii) podpora zločineckej skupiny
s tým, že sa nemôže niekto dopustiť činnosti pre zločineckú skupinu alebo podpory zločineckej skupiny bez jasného preukázania prítomnosti vedomostnej zložky o existencii zločineckej skupiny, teda bez toho, aby bol niekto minimálne uzrozumený s tým, že koná v prospech zločineckej skupiny alebo podporuje zločineckú skupinu, o ktorej má preukázateľne vedomosť a to nie výlučne vo vzťahu k jednotlivým členom skupiny, ale vo vzťahu ku zločineckej skupine ako celku
Aj bez použitia zjavnej irónie o tom, že na Slovensku „môžeme“ mať až cez 1 474 000 zločineckých skupín, musí byť každej príčetnej osobe, a to aj osobe bez právnického vzdelania zrejmé, že je jednoducho NEVYHNUTNÉ zmeniť právnu úpravu zločineckej skupiny na Slovensku,
– aby sa s dávkou mojej ďalšej irónie nestávalo, že sa traja chlapi vyberú na pivo, a vyberie ich NAKA pre podozrenie zo založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny..
K vyšetrovaniu a postupom OČTK k trestnej činnosti ohľadom zločineckých skupín dodám, že je nutné zamedziť do budúcna kriminalizácii advokátov pre výkon obhajoby osôb radených zo strany OČTK ku zločineckej skupine, ktorej sme boli svedkami v ostatnej dobe, resp. zamedziť účelovému vylučovaniu advokátov z obhajoby osôb radených ku zločineckej skupine, tým spôsobom, že OČTK účelovo navrhnú vypočutie advokáta/obhajcu v procesnom postavení svedka vo vzťahu ku osobám ich klientov a skutkom kladených za vinu ich klientom.
Záverom uvádzam, že chcem veriť, že aj v otázke novelizácie trestných kódex, tak Trestného zákona a Trestného poriadku zvíťazí „zdravý rozum“, ktorý prevládne nad bojom o vytĺkanie politických bodov u voliča, a dlhodobo nutné zmeny trestných kódexov sa stanú čoskoro realitou.
K nutnosti novelizácie trestných kódexov ako aj k samotnému vládnemu návrhu najmä vo vzťahu k zmene trestných sadzieb pripájam vyjadrenie Slovenskej advokátskej komory:
„Drakonické trestné sadzby viedli k mnohým anomáliám v trestnom práve. Výsledkom sú preplnené väznice, takmer rekordný počet väznených osôb na počet obyvateľov a mizerné výsledky z hľadiska nápravy odsúdených a prevencie kriminality. Zároveň sa domnievame, že neodôvodnene vysoké trestné sadzby mohli byť v minulosti zdrojom korupcie a opakovaného zneužívania moci (…)“
Taktiež chcem veriť, že sa v dohľadom čase udeje kompletná rekodifikácia našich trestných kódexov tak, že naše trestné kódexy sa priblížia moderným trestným kódexom a štandardom vyspelých krajín EÚ, a pojmy ako restoratívna justícia, prvotrestaná osoba, ukladanie alternatívnych trestov, prevencia v oblasti trestného práva, znižovanie počtov osôb vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody, rešpektovanie záverov CPT… nebudú iba prázdnymi frázami….
JUDr. Martin Ribár – advokát a predseda Občianskeho združenia Za demokraciu a právny štát. Ribár bol vyšetrovateľom NAKA obvinený zo skutku a hrozilo mu 20 až 25 rokov až doživotie. Policajti ho zadržali v októbri 2019 v rámci akcie Apač. Spolu vtedy zadržali 13 ľudí, ktorí mali byť členmi bratislavskej skupiny takáčovcov. ŠTS ho spolu s ďalšími vzal do väzby 30. októbra 2019, väzbu mu následne predlžovali a rozhodnutia potvrdzoval aj Najvyšší súd SR. Vo väzbe strávil nezákonne takmer 20 mesiacov a musel ho prepustiť až Ústavný súd SR. Prokurátor ÚŠP podal na Martina Ribára koncom apríla 2021 obžalobu z organizovania zločineckej skupiny a ďalších trestných činov. V súčanosti má až tri nálezy Ústavného súdu o nezákonnej väzbe v jeho kauze.
Zdroj: pravnelisty.sk
Bývalá dánska kráľovná Margaréta II. svojich zosnulých rodičov obraňuje. Peter Kramer vo svojej 380-stranovej knihe…
Koncepcia „prvotného antigénového hriechu“ bola prvý raz navrhnutá pred šesťdesiatimi rokmi. Tento fenomén má potenciál…
„Na ich vyradenie z prevádzky boli použité oveľa silnejšie výbušné nálože a oveľa väčšie plavidlo,“…
Hlavné mestá krajín Západu zrazu zabudli na princípy, ako je spravodlivá súťaž, nedotknuteľnosť vlastníctva, prezumpcia…
Nemecko vysvetľuje včerajšiu náhlu návštevu ministerky zahraničných vecí Annaleny Baerbockovej na Ukrajine túžbou oficiálneho Berlína…
Ruské veľvyslanectvo ostro odsúdilo slová britského veľvyslanca Edwarda Fergusona, ktorý sa v článku pre srbské…