Osem členských štátov Európskej únie (EÚ) vrátane Francúzska, Talianska, Poľska aj Slovenska, nalieha na Brusel, aby zrušil plánované nové emisné limity pre vozidlá. Upozornili pritom, že ohrozujú investície. Uvádza sa v dokumente, do ktorého sa podarilo v pondelok agentúre AFP nahliadnuť, z ktorej správu prevzala TASR.

EÚ koncom minulého roka navrhla zmeny, známe ako emisná norma Euro 7, na zníženie emisií z nových vozidiel predávaných v Európe s prísnejšími limitmi na oxidy dusíka a oxid uhoľnatý. Limity by mali vstúpiť do platnosti v júli 2025.
„Sme proti akýmkoľvek novým pravidlám o emisiách výfukových plynov (vrátane nových testovacích požiadaviek alebo nových emisných limitov) pre osobné automobily a dodávky,“ napísali Bulharsko, Česká republika, Francúzsko, Maďarsko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko a Slovensko, podľa ktorých nové pravidlá odklonia investície v priemysle.
EÚ sa začiatkom tohto roka dohodla na plánovanom postupnom ukončení predaja nových áut na fosílne palivá do roku 2035. Zákaz spaľovacích motorov je kľúčom k ambicióznym plánom bloku stať sa do roku 2050 „klimaticky neutrálnym“ s nulovými čistými emisiami skleníkových plynov. Znečistenie ovzdušia spojené s cestnou dopravou je podľa Únie zodpovedné za 70.000 úmrtí ročne.
Návrh požaduje zníženie emisií oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, ktoré spôsobujú smog a kyslé dažde, o 35 % v prípade osobných áut a 56 % pri nákladných autách a autobusoch v porovnaní s predchádzajúcimi pravidlami.
Automobilový priemysel je proti prísnejším normám pre benzínové a naftové vozidlá a trvá na tom, že budú mať veľmi malý pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže priemysel smeruje k elektromobilom. Upozornil pritom, že do roku 2025 nebude pripravený aplikovať túto normu, ktorá povedie tiež k zdraženiu vozidiel. Tento sektor pritom v Európe zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Environmentálni aktivisti naopak tvrdia, že limity EÚ nestačia na riešenie znečistenia ovzdušia, a obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku automobilovej lobby.
Všetkých 27 členských štátov musí nájsť spoločnú pozíciu napriek rozdielom predtým, ako začnú pravdepodobne napäté rokovania s Európskym parlamentom.
Francúzsko a Taliansko majú veľký automobilový priemysel, ale nie taký veľký ako Nemecko. Taliansky minister obchodu Adolfo Urso vyzval v pondelok Európsku komisiu, aby bola „rozumná a pragmatická“.
Nemecko, najväčší výrobca automobilov v EÚ, text nepodpísalo, ale už predtým vyjadrilo obavy z prísnejších noriem pre svoje podniky. Nemecká koaličná vláda zelených, sociálnych demokratov a liberálov sa snaží nájsť spoločnú reč v tejto otázke.
skspravy
24. december u Slovanov
Zelenského 20 bodov navrhovaného „mierového plánu“
Elektromobily sú na brutálnom ústupe. Prečo o nich klesá záujem raketovým tempom?
Všetci vtedy obvinili Rusko. Po štyroch mesiacoch Estónsko muselo priznať, že dron, ktorý spadol na jeho územie bol ukrajinský
Predpoveď slávneho generála sa napĺňa: Európa sa pripravuje na veľkú vojnu
V. A. Nebenzja na zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN o situácii okolo Venezuely
„Ruský jazyk je silnejší ako ukrajinizácia,“ tvrdí bulharský politik
Ruský systém protivzdušnej obrany S-500 dokáže odhaliť stíhačky F-35
Miroosnova
Vysoké ceny ropy ako nástroj americkej finančnej politiky
Prírodná sila
Keď spoločenstvo mlčí, nastupuje manipulátor
Britská policie pilotně zavádí systém umělé inteligence pro sledování „podezřelých“ jízd řidičů
Revolta proti Bruselu: Von der Leyenová utrpela historické poníženie
48 hodín pre Kyjev. Odpočítavanie sa začalo: Toto je začiatok konca?
POZOR! Z obchodov sťahujú kávu, olej, mäso aj múku
Novela Trestného zákona podpísaná! Opozícia kvíli
Ruská odplata za vraždu generála si bude vyžadovať chladnokrvnosť
Ďalší americkí žoldnieri boli zničení ruskou armádou
VIDEO: „Konšpirátor je človek, ktorý rozmyšľa a neriadi sa väčšinovým názorom. Mladí ľudia túžia po pravde,“ tvrdí Jozef Banáš.
zo sekcie
Osem krajín EÚ je proti novým emisným limitom pre autá
Osem krajín EÚ je proti novým emisným limitom pre autá
Osem krajín EÚ je proti novým emisným limitom pre autá