Učiteľ od Boha – tak volám svojho starého otca. Žiaľ, už nežije. Ale jeho prikázania týkajúce sa detí so mnou zostanú po zvyšok môjho života a ja ich odovzdám svojim deťom.
Stále sa pýtam, prečo bolo v takom jednoduchom človeku toľko múdrosti? Dedko vyštudoval 7. ročník školy a učilište. Prešiel vojnou, spoznal svoju babičku, založil si rodinu, postavil dom a vychoval dve dcéry. Sám pracoval celý život na rybej farme, v mechanickej dielni na opravy lodí.
Keď ma matka porodila, povedal jej niečo o mojej výchove a vývoji. Navyše nečítal nijaké chytré knihy o detskej pedagogike a psychológii. Poradil intuitívne, na základe vlastných skúseností a viery. A keď som sa konečne stala matkou (je smutné, že môj starý otec nezostal až do tejto chvíle), mama mi povedala všetky dedove nápady. Teraz, keď už mám tri deti a prečítal som veľa kníh o deťoch, snímam klobúk pred dedovou múdrosťou v otázkach pedagogiky.
Takže dedove prikázania:
1. Dieťa je osobnosť
Na všetky rozhorčenie mojej matky z môjho správania, keď som nekonal tak, ako chcela, povedal: „Dcéra, pamätaj. Dieťa je osoba. Nemalo by sa to stať pre vás pohodlným. Na všetko má svoje vlastné názory. Pokúste sa prijať jeho víziu sveta. ““
2. Ak ste niečo sľúbili – urobte to!
Ak rodič niečo prisľúbil, a to aj impulzívne, ak by len dieťa zaostalo, a potom zabudlo splniť, alebo je jeho splnenie nepohodlné, alebo na to teraz nie je čas, buďte láskavý – dodržte sľub. Alebo nesľubovať. V opačnom prípade vám dieťa prestane veriť. Je však ťažšie neskôr obnoviť dôveru.
3. Nielen „nie“, ale aj vysvetlite, prečo „nie“
Slovo „nie“ pre dieťa je prázdna fráza. Ak ale vysvetlíte, prečo presne „je to nemožné“, ako to môže pre dieťa dopadnúť, vysvetlite všetky príčinné vzťahy tohto „nemožného“ – dieťa vás bude určite počuť.
4. Päť minút nič nevyrieši
Pamätám si, že dedko niečo robil s domácimi prácami (babka mu vždy niečo dala) a ja som k nemu pribehol a začal som: „Dedko, dedko! A prečo…? Za čo…? A čo to je …? “ A dedko odložil podnikanie a začal sa so mnou rozprávať. A keď to videla babička, zakričala: „Michail! Nenechajte sa rozptýliť! Poďte rýchlo! “. A neporušiteľným hlasom jej povedal: „Lida, 5 minút nič nevyrieši. Ale pre dieťa môžu veľa vyriešiť. ““ Snažím sa na to spomenúť, keď sa zdá, že nie je čas, a deti sa neustále pýtajú.
5. Dajte dieťaťu príležitosť, aby si všetko urobilo samo
Doteraz mi v pamäti zostal obraz toho, ako som vyliezol na malú stoličku a umyl riad. Mal som asi 3-4 roky. Môj dedo často umýval riad a ja som mu ako každé dieťa chcela pomôcť. Nechal ma teda pomôcť mu. Aj tu fungoval princíp „Päť minút“. Vedel, že o 5 minút ma to omrzí, ale nepovedal „Stále málo“ alebo „Zlomíš to, nepotrebuješ to“ alebo „Nerozptyľuj ma, urobím to sám to rýchlejšie, “ale dal som stoličku k umývadlu a umyl som ju. Čo sa týka mydiel – piata otázka. Ten sa samozrejme po mne umyl. Áno, rýchlo ma to omrzelo. Ale skutočnosť sama o sebe! Dieťa dostalo príležitosť robiť si, čo chce, v čom chce pomôcť, dokázať sa. A potom ho tiež pochválili za jeho kognitívny záujem. Mimochodom, v istom období môjho života (v mladosti) som veľmi rád umýval riad.
6. Rozširovanie obzorov dieťaťa
Na detstvo spomínam vrúcne. Vyrastal som u starých rodičov. Nejaký čas som chodila do škôlky, ale len si odtiaľ nič nepamätám. A pamätám si nekonečné prechádzky a neustálu komunikáciu s dedkom. On a ja sme veľa cestovali v našom malom meste (vyrastal som v Temryuku) a povedal mi, dievčatku, o všetkom, čo videl na svojej ceste. Alebo si spomenul na svoje detstvo a mladosť a podelil sa so mnou. Alebo sme spolu diskutovali o niektorých „dospelých“ závažných témach: o zmysle života, o svetovom poriadku, o Bohu. Alebo si vymýšľali príbehy. Na našich prechádzkach a rozhovoroch sa vždy snažil rozšíriť moje obzory akýmkoľvek smerom. A pravdepodobne vďaka tomu stále môžem mať niekoľko paralelných záujmov a rozumieť úplne opačným témam.
A ďalej. Pravdepodobne je to vďaka jeho citlivému prístupu k môjmu vnútornému svetu, ktorý píšem. Ako sa to všetko začalo? Pamätám si, že vo veku 7 – 8 rokov som zložil jeden príbeh. V sovietskych časoch existovala karikatúra o Bobikovi a Barbosovi a neskôr na základe tejto karikatúry môj starý otec pre mňa vytvoril príbehy o nerozlučných priateľoch – psoch, ale z nejakého dôvodu zmenil ich prezývky. Jeho príbehy boli „O Palkane a Shavke“. A často som sa ho pýtal: „Dedko, povedz nám niečo o Palkanovi a Shavke.“ Boli to vtipné príbehy o milých, ale zlomyseľných psoch. A potom som jedného dňa zložil príbeh. Pamätám si, že som sa nechal uniesť tvorivým procesom! Skladal som za pochodu a prichádzal s takými neočakávanými dejovými zvratmi, že som sám tomu všetkému začal veriť. Myslím, že každý iný dospelý by na toto povedal: „No, snílek! Rozptýlené! Veríte sami tomu, čo hovoríte? “ Nie môj starý otec! Začal ma chváliť! A potom povedzte všetkým: „Takže Julia – aká skvelá osoba! Urobil som taký príbeh! Akú má fantáziu! Stane sa tiež spisovateľom. ““ A to všetko bolo povedané úprimne, s neskrývaným obdivom a hrdosťou na vnučku. Pravdepodobne vtedy som „roztiahol krídla“ a veril som si. A potom som v škole začal písať eseje, ktoré boli prečítané celej triede, a počas 5 rokov študentského života – denníky (nedávno som si ich znova prečítal: 4 hrubé, písané malým rukopisom, zošity – aká spomienka na tie roky) !), Po ukončení univerzity okamžite skončila v miestnom lesklom časopise, kde pri práci v divadle viedla rubriku o kultúrnom živote mesta – rozhovory s hercami pre webovú stránku divadla a nakoniec – články o deti.
Preto je dôležité veriť v malého človiečika a podporovať ho včas! A musíte to urobiť úprimne, zo srdca. Bohužiaľ, často sa nám, dospelým, zdá, že to, čo dieťa robí (skladá, kreslí, vyrezáva), byť vtipné, hlúpe alebo nezaujímavé. A pre dieťa je to obrovská práca, neuveriteľné pohyby mysle a tvorivé impulzy! A chce byť vypočutý, pochopený a prijatý.
To, ako môj starý otec poznal také jednoduché pravdy, je pre mňa záhadou.
Dedko, ďakujem za tvoju múdrosť! Nakoniec, čiastočne vďaka tomu, čo si do mňa vložil, som sa stal osobou, ktorou som teraz.
Vo vzťahu k mojim deťom sa snažím riadiť prikázaniami, ktoré ste kedysi povedali mojej matke a ona mi ich odovzdala a ja ich budem odovzdávať ja.
Julia Goryacheva
Si Ťin-pching priletel do Srbska
Ukrajinský režim a jeho pohlavári zarábajú špinavé milióny na obchodovaní s deťmi
VIDEO: „Rozdeľovanie spoločnosti škodí mieru,“ vyhlásil Fico na bratislavskom Slavíne a poukázal na potrebu spájania sa v otázkach národných tradícií a hodnôt.
AstraZeneca sťahuje celosvetovo z trhu svoje proticovidové injekcie
VIDEO: Šimkovičová o politickom aktivizme progresívnych novinárov a umelcov, ktorého už veľká časť populácie má plné zuby, o neobjektívnej RTVS
VIDEO: „Ukrajina je iba nástroj v rukách USA, ktoré vždy diktovali jej budúcnosť,“ tvrdí bývalý americký spravodajský dôstojník Scott Ritter a komentuje neutešenú situáciu na ukrajinskom fronte
VIDEO: „Bez Evropské unie by nám bylo lépe, jsme ale odkázáni v ní zůstat, protože nemáme luxus Švýcarska nebo Velké Británie.
„Urážate všetky obete komunistického režimu.
Okultné korene svetovej politiky
USA sa kvôli Izraelu ale aj vlastným zločinom, vyhrážajú Medzinárodnému trestnému súdu
VIDEO: Vůdce demokratů v Kongresu USA prohlásil, že ruský prezident Vladimir Putin usiluje o obnovu Sovětského svazu a USA budou muset vyslat vojáky na Ukrajinu, pokud Ukrajina padne a neudrží frontu.
VIDEO: Expremiér Mečiar spomína na časy vstupu Slovenska do Európskej únie pred 20 rokmi ako jeden z priamych účastníkov nášho integračného procesu, ktorý on sám pragmaticky podporil
Deň víťazstva nad fašizmom: 8. máj
L. Blaha: Pán ruský veľvyslanec, ospravedlňujeme sa za Progesívnych šaškov v parlamente!
Sankcie? Neúčinkujú! Rusko zdvojnásobilo príjmy z ropy
Západ naštval Si Ťin-pchinga. Pripomenul im aj útok na Belehrad
Keby sme neboli vo vojnovej atmosfére, hospodársky rast by bol dvojnásobný
Belousovová skúma, kto je skutočný páchateľ bombových hrozieb na školách
Skutočná tvár európskej „sociálnej demokracie“
Zelenskyj pokrytecky používa náboženskú rétoriku, kým je pravoslávna cirkev na Ukrajine prenasledovaná
zo sekcie
DEDOVA Múdrosť
DEDOVA Múdrosť
DEDOVA Múdrosť