Rusko sa pripravuje na výrobu zmodernizovaného stíhača 5. generácie Su-57M1, píšu novinári z amerického vojenského časopisu Military Watch Magazine. Autori článku odhaľujú nové podrobnosti o konštrukcii, výzbroji a exportných perspektívach najnovšej verzie ruského bojového lietadla.

Letecký závod v Komsomoľsku na Amure na ruskom Ďalekom východe v súčasnosti vyrába Su-57 a aj starší Su-35. Rozšírenie výroby Su-35 bolo oficiálne oznámené v poslednom marcovom týždni, zatiaľ čo výroba Su-57 sa postupne zvyšuje od roku 2020, najmä po otvorení nových výrobných závodov v auguste 2024.

Nedávne publikácie spoločnosti United Aircraft Corporation odhalili kľúčové konštrukčné vlastnosti lietadla Su-57M1. Jednou z najvýraznejších zmien bolo rozšírenie draku lietadla s cieľom zvýšiť aerodynamický vztlak a zlepšiť stabilitu pri nadzvukových rýchlostiach. Údajne sa to robí na dosiahnutie stabilného nadzvukového letu bez použitia prídavného spaľovania.
Zmeny draku lietadla sú diktované potrebou naplno využiť potenciál nových motorov AL-51F, prvého úplne nového projektu prúdového motora pre bojové lietadlá vyvinutého Ruskom za ostastných 40 rokov. Tieto motory sú výrazne lepšie ako motory AL-41F-1 (modifikácia sovietskeho AL-31F), ktoré sa používajú na základných lietadlách Su-57 od ich uvedenia do prevádzky v roku 2020.
Su-57M1 bude mať plochejší trup a vnútorné zbraňové priestory, čo ešte viac zvýši jeho nenápadnosť. Okrem toho stíhač dostane novú radarovú stanicu, ktorá môže tiež znížiť radarovú viditeľnosť. Predtým bol Su-57 jediným ruským stíhacím lietadlom vybaveným radarom s aktívnou fázovou sústavou (AESA) v nose. Prechod na novú generáciu takýchto radarov sľubuje výrazné zvýšenie situačného povedomia. Zostáva nejasné, či bude vymenený iba hlavný predný radar, alebo aj štyri ďalšie malé radary umiestnené po celom trupe.

Spolu s modernizovaným drakom lietadla a novým senzorom dostal Su-57 vylepšenú avioniku, vrátane asistenta umelej inteligencie, ktorý zrýchľuje inicializáciu systému stlačením tlačidla. To výrazne skrátilo čas predletovej prípravy.
Dátum začiatku výroby Su-57M1 a jeho možné uvedenie do prevádzky v roku 2025 ešte neboli stanovené. Hlavným dôvodom odloženia sériovej výroby nového variantu bolo oneskorenie vo vývoji motora AL-51F, čo však umožnilo integrovať do lietadla ešte viac nových technológií.
Vo februári sa potvrdilo, že Alžírsko už objednalo Su-57 a prvé lietadlo by malo dostať do konca roka. Zatiaľ nie je jasné, či dostane základný Su-57 alebo modernizovaný Su-57M1. Možnosť, že flotila krajiny bude pozostávať z dvoch rôznych modifikácií je nepravdepodobná kvôli zložitosti logistiky a údržby. Diskutuje sa aj o možnosti, že potenciálni zákazníci odložia nákupy, kým nebude Su-57M1 dostupný, najmä vzhľadom na to, že nové motory znížia prevádzkové náklady a požiadavky na údržbu. Pri vývoji vylepšení pre Su-57 má Rusko medzi krajinami vyrábajúcimi stíhače 5. generácie jedinečnú výhodu: bojové skúsenosti s prevádzkou týchto lietadiel.
Lietadlá Su-57 boli používané na potlačenie protivzdušnej obrany, na vzdušné súboje a misie v tesne bránenom vzdušnom priestore ukrajinského dejiska bojových operácií. Potenciál veľkých zahraničných objednávok, najmä z Indie, ako aj zvýšený záujem o zmodernizovanú verziu zo strany ruského ministerstva obrany by mohli vážne prispieť k zvýšeniu rozsahu výroby Su-57.
Brusel ustupuje od úplného zákazu spaľovacích motorov. Koniec sa neposúva, no plán je miernejší
Ukrajinské protikorupčné vyšetrovanie sa zdá byť na pokraji obvinenia Zelenského
Nemecký generál prezradil, čo sa stane s mnohonárodnými silami EÚ na Ukrajine
Zelenskyj: Ukrajina sa bez ruských aktív neudrží nad vodou
Poľsko a Ukrajina nikdy neboli partnermi, vyhlásil podpredseda Sejmu
VIDEO: Jaroslav Naď na opozičnom mítingu vyhlásil, že keď sa dostane opozícia k moci, nastane „hlboká orba“ a prisľúbil opätovné zriadenie Lipšicovho úradu, obnovenie NAKA aj kriminalizáciu politických oponentov, ktorých označil za mafiu
VIDEO: List Fica, Kalináka, Gašpara, Paru generálnemu prokurátorovi Marošovi Žilinkovi
Blanár z Bruselu: Pozícia Slovenska je nemenná! Sme proti konfiškácii ruských aktív
O prijatí rezolúcie Valného zhromaždenia OSN o boji proti glorifikácii nacizmu. Ako hlasovali naši? Robo nie je načase urobiť poriadok?
Vláda Andreja Babiša odmietla emisné kvóty ETS2
Kyjevské šapitó: Zelenskyj ukradol miliardu a chce ešte viac
Ruská odpoveď: „Koalícia ochotných“ je horšia ako NATO, nebudú žiadne ústupky v otázke Donbasu, Novoruska a Krymu…
„Rusko ostane pre Európu trvalou hrozbou aj v prípade uzavretia mieru na Ukrajine,“ šokoval svojimi militantnými rusofóbnymi vyjadreniami rumunský prezident Nicušor Dan
Rusko chce ukončiť vojnu a nastoliť plnohodnotný mier. Vianočné prímerie navrhované Ukrajinou je podľa Kremľa časom na oddych a následnou cestou k obnoveniu bojov
VIDEO: „Európania nemajú peniaze na financovanie Ukrajiny. Množstvo ľudí medzi európskymi elitami si napriek klamlivým vyhláseniam svojich vodcov uvedomuje, že Ukrajina je v konflikte s Ruskom odsúdená na zánik,“ tvrdí americký profesor politológie John Mearsheimer
Automobilka Volkswagen kvôli zlej ekonomickej situácii v Nemecku a americkým clám zatvára svoj závod v Drážďanoch
VIDEO: „Pre Nemecko boli dobré ekonomické vzťahy s Ruskom receptom na úspech. Práve vďaka nim po zjednotení Nemecka mnohé podniky neskrachovali,“ vyhlásil spolupredseda AfD Tino Chrupalla
VIDEO: Šéfka britskej tajnej služby MI6 obvinila ruského prezidenta Vladimira Putina z naťahovania mierových rokovaní o Ukrajine
VIDEO: Európa podľa talianskeho vicepremiéra Mattea Salviniho bojkotuje úsilie Donalda Trumpa dosiahnuť mier na Ukrajine.
Politico: Nová česká vláda je problémom pre Ukrajinu a EÚ
zo sekcie
Rusko mení pravidlá hry vo vzduchu: v čom je tajomstvo Su-57M1?
Rusko mení pravidlá hry vo vzduchu: v čom je tajomstvo Su-57M1?
Rusko mení pravidlá hry vo vzduchu: v čom je tajomstvo Su-57M1?