vedomosť

Alternatívne smery v školstve – Montessori metóda na 2.stupni a strednej škole

V roku 1948, keď doktorka Montessori prvýkrát načrtla svoj plán pre kurikulum pre dospievajúcich, bolo bežné, že dospievajúci si pri vstupe na strednú školu vybrali buď manuálny tréning alebo intelektuálne vzdelávanie, ale nie oboje. Učebné osnovy pre dospievajúcich, ktoré obhajuje Dr Montessori, naproti tomu integrujú manuálnu a intelektuálnu prácu pre všetkých študentov tohto veku, pričom každý typ práce dopĺňa a posilňuje ten druhý.

Škola pre dospievajúcich je určená pre mladých ľudí vo veku od 12 do 18 rokov. Niekedy sú mladí ľudia rozdelení do dvoch skupín od 12 do 15 a od 15 do 18 rokov a niekedy v závislosti od veľkosti školy pôsobí celých šesť rokov v jednom prostredí. Hovoríme o tretej rovine vývoja – období transformácie, čo je „kreatívna“ rovina vývinu, ktorá odráža, podľa Montessori pohľadu, prvú rovinu vývinu. Adolescent je „novorodeným účastníkom dospelej spoločnosti“, už nie je dieťaťom, ale ešte nie je dospelým, keď sa v puberte začína transformačná vývinová práca stať sa dospelým.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Vzdelávanie pre dospievajúcich by malo… zahŕňať dve formy práce, manuálnu a intelektuálnu, pre tú istú osobu, a tak z praktických skúseností pochopiť, že tieto dva druhy sa navzájom dopĺňajú a sú rovnako nevyhnutné pre existenciu.

Rýchly fyzický rast dospievania tiež odráža rýchly fyzický rast prvej úrovne vývinu, ale tento čas fyzického rastu je sprevádzaný intenzívnou hormonálnou aktivitou, ktorá predznamenáva sexuálnu zrelosť. Energia, ktorú dospievajúci potrebujú v období rýchleho fyzického rastu, môže niekedy znížiť energiu, ktorú majú k dispozícii na sústredenie sa na akademickú prácu. Podobne počas prvej aj tretej úrovne vývinu ľudský mozog prechádza výraznou reorganizáciou v prvej rovine, keď sa dieťa stáva dieťaťom, a v tretej rovine, keď sa dieťa mení na dospelého. Na začiatku dospievania sú mladí ľudia pripravení urobiť ďalšie kroky preč od svojich rodín a smerom k dospelej nezávislosti v spoločnosti. Stávajú sa tiež idealistickými a orientovanými na rovesníkov. Môže byť pre nich ťažké sústrediť sa na štruktúrované akademické učenie, ale milujú konverzačnú a spoločnú interakciu s inými dospievajúcimi v kontexte projektov a problémov, ktoré sú pre nich dôležité; cítia podporu a starostlivosť v kooperatívnej komunite rovesníkov.

Tam, kde je úlohou dieťaťa vytvoriť ľudskú bytosť, úlohou dospievajúceho človeka je vytvoriť dospelého človeka pripraveného zaujať svoje miesto v spoločnosti. Silné emocionálne reakcie, ktoré sú znakom detstva aj dospievania, sú v dospievaní znakom obrovskej schopnosti mladého človeka tvorivo sa vyjadrovať. Rovnako ako dieťa v prvej rovine vývoja, aj dospievajúci je veľmi egocentrický, čo sa však teraz prejavuje ako introspekcia (sebapozorovanie). Z tohto dôvodu mladí ľudia počas dospievania zápasia s otázkami ako:

  • Kto som?
  • Kde zapadnem do spoločnosti?
  • Ako môžem byť užitočný?

Adolescenti majú záujem o spravodlivosť a etiku, ktorý je znakom druhej úrovne rozvoja, majú vysoké ideály a pripisujú vysokú hodnotu sociálnej spravodlivosti, ale dochádza k posunu v dôraze od spravodlivosti ako abstraktného konceptu, ktorý zaujíma druhú úroveň. Dieťa sa v dospievaní zaujíma o to, ako prakticky a aktívne prispieť k spravodlivosti v bezprostrednom sociálnom prostredí a aj mimo neho. Podobne dochádza k posunu dôrazu od abstraktného a intelektuálneho učebného štýlu dieťaťa v druhej rovine k praktickejšiemu a skúsenejšiemu učebnému štýlu. Adolescent potrebuje hlbšie preskúmať myšlienky a koncepty zavedené do kozmickej výchovy počas rokov základnej školy, ale s dôrazom na praktickú aplikáciu a ekonomickú a sociálnu hodnotu týchto konceptov.

Montessori pripravené prostredie pre tretiu rovinu rozvoja

Vzdelávacie prostredia pripravené pre dospievajúcich Montessori pedagógmi sú navrhnuté tak, aby budovali komunitu adolescentov, v ktorej mladí ľudia získavajú sociálne skúsenosti, ktoré ich pripravujú na dospelosť. Podľa Dr Montessori je vhodné prostredie pre dospievajúcich také, v ktorom môžu mať „efektívne, praktické skúsenosti z každého aspektu spoločenského života“. Jednou z ústredných úloh Montessori prostredia pripraveného pre dospievajúcich je zasvätiť týchto mladých ľudí do sveta práce pre dospelých. Prostredie pripravené pre Montessori dospievajúcu komunitu zahŕňa dva typy pracovných prostredí:

  • prostredie, ktoré súvisí s prírodou a zemou
  • prostredie, ktoré súvisí s prácou ľudí

Ako ideálne prostredie – miesto, kde bude komunita dospievajúcich vo veku od 12 do 15 alebo 18 rokov ideálne žiť a spolupracovať, je považované vidiecke prostredie. Toto prostredie je nastavené ako „centrum pre štúdium a prácu“. V tomto prostredí sú dospievajúci podporovaní, aby sa mohli samoregulovať a mohli sa zapojiť do mikroekonomiky zahŕňajúcej rôzne poľnohospodárske podniky. Študenti tak zažijú produktívnu prácu dospelých a rozvíjajú praktické zručnosti, ako aj zručnosti v oblasti organizácie a ekonomického riadenia. Farmárska škola je typickým Montessori pripraveným prostredím pre dospievajúcich. Montessori pripravené prostredie pre dospievajúcich v mestskom prostredí je navrhnuté tak, aby poskytovalo rovnocenné príležitosti na štúdium, sebareguláciu a produktívnu prácu. Spoločnou témou vidieckeho aj mestského prostredia, ktoré Montessori pedagógovia pre dospievajúcich pripravili, je, že tieto prostredia sa stávajú prostredím pre pedagogiku miesta, teda miestom pre prácu a štúdium, dedinským prostredím, v ktorom sa stretávajú všetci členovia skúsenosti komunity, spolupatričnosť, angažovanosť, zdieľaná zodpovednosť, úspech a uvedomenie si významu ich prínosu a hodnoty a investície do seba navzájom a do povolaní a projektov vytvorených komunitou.

Montessori prostredie pripravené pre dospievajúcich vo vidieckom prostredí

Vo vidieckom prostredí majú dospievajúci príležitosť študovať poľnohospodársky pôvod ľudskej civilizácie, ako aj cykly výroby a výmeny, ktoré sú základom ekonomických základov spoločenského života. Vidiecke prostredie môže zahŕňať:

  • farmársky dom so spoločným obytným a študijným priestorom
  • záhrada
  • prírodné, divoké priestory
  • skleník
  • tri hospodárske budovy: jedna pre zvieratá, jedna pre dielne, napríklad drevárske a remeselné dielne, a jedna na umiestnenie veľkého vybavenia
  • produktívnej poľnohospodárskej pôdy
  • penzión, alebo nocľah s raňajkami, kde sa môžu rodinní príslušníci ubytovať pri ich návšteve
  • „múzeum strojov“, ktoré umožňuje študentom úzko spolupracovať s pokrokom v technológii

Vidiecke prostredie poskytuje rámec pre štúdium, ktoré dáva dospievajúcim do priameho kontaktu so skutočným životom, a to ako s prírodným prostredím, tak aj s prostredím, ktoré vytvorili ľudia. V tomto vidieckom prostredí špeciálne pripravenom pre dospievajúcich je:

… prieskum ešte širší [ako v prostredí pripravenom pre deti z druhého stupňa], zahŕňa farmu a komunitu vidieckej oblasti. Odzrkadľuje to, čo deti skúmali v druhej rovine: civilizáciu a ako vznikla. Ale teraz sa prieskum odohráva v skutočnosti, pretože to vlastne robia adolescenti. Spolupráca s pôdou, kooperácia v obchode a spolupráca v kultúrnom živote vidieckej spoločnosti sa materiálne dotýka vecí študovaných v druhej rovine a poskytuje dospievajúcim príležitosť vidieť svoje miesto v spoločnosti.

Vo vidieckom prostredí pod vedením odborníkov dospievajúci postupne preberajú riadenie rôznych podnikov, ktoré tvoria prostredie. Môže to zahŕňať malý obchod alebo stánok na trhu, možno v neďalekej mestskej oblasti, kde môžu predávať výrobky z farmy a remeselné výrobky, vyrobené v dielňach. Každý z týchto podnikov poskytuje motiváciu pre konštruktívnu a produktívnu činnosť a štúdium súvisiacich vedomostí a zručností. Keď sa študenti učia riadiť tieto podniky, uplatňujú svoje akademické vzdelanie a získavajú praktické zručnosti a zároveň sa učia, čo znamená spolupracovať na samoregulácii a ekonomickej nezávislosti. Dospievajúca komunita je organizovaná limitmi a pravidlami potrebnými na zabezpečenie toho, aby život v komunite zostal usporiadaný, harmonický a produktívny. Organizácia prostredia a komunitného života je navrhnutá tak, aby študenti mali možnosť naučiť sa, že „sebadisciplína je aspektom individuálnej slobody a hlavným faktorom úspechu v živote“. Ideálom takejto komunity je, aby sa dospievajúci stali „dospelými, ktorí sú budovateľmi mieru v multikultúrnej spoločnosti, ktorá sa rýchlo vyvíja“.

K dospelým, ktorí pripravujú prostredie a ktorých úlohou je vzbudiť záujem študentov o možnosti práce a štúdia v upravenom vidieckom prostredí, patria kvalifikovaní učitelia a inštruktori, niektorí žijúci na mieste. Učiteľský zbor tvoria špecialisti, vrátane špecialistov na Montessori vzdelávanie a stredoškolské odbory, s technickými znalosťami v príslušných oblastiach, ako je záhradníctvo, chov zvierat a poľnohospodárstvo, obchodný manažment, zdravotníctvo a prvá pomoc. ako remeslá a praktické zručnosti, ako je tesárstvo, varenie, upratovanie a všeobecná údržba. Dospelí v komunite ukazujú študentom, ako venovať pozornosť vlastnému fyzickému a emocionálnemu zdraviu a pohode, pričom čerpajú zo špecializovaných vedomostí o tom, čo dospievajúci potrebujú pre optimálne zdravie, napríklad pokiaľ ide o výživu, spánok a fyzické cvičenie.

Montessori prostredie pripravené pre dospievajúcich v mestskom prostredí

Zatiaľ čo montessori dospievajúci kurikulum vychádza z Erdkinderovho plánu, nie je možné, aby všetky montessori dospievajúce komunity žili a pracovali vo vidieckom prostredí; Montessori adolescentné komunity sa zriaďujú aj v mestskom prostredí. Prostredia pripravené pre mestské centrá prispôsobujú princípy stanovené vidieckym plánom. Mestské prostredie musí študentom poskytnúť spojenie s krajinou a prírodou, so svetom práce pre dospelých a so širšou komunitou. Z tohto dôvodu sú mestské prostredia pre dospievajúce komunity Montessori navrhnuté tak, aby umožňovali projekty, povolania a mikropodniky v oblastiach, ako sú:

  • záhradníctvo, skleník alebo strešná záhrada, záhradníctvo, terénne úpravy, hydropónia
  • starostlivosť o pôdu a kríky
  • recyklácia a riadenie vodných zdrojov
  • riadenie všetkých aspektov poskytovania školských obedov, ideálne na základe produktov zo záhrady
  • údržba bicyklov, počítačov, športových potrieb atď.
  • riadenie kaviarne, pizzerie alebo stánku s výrobkami
  • chov včiel alebo hydiny
  • výroba a marketing predmetov, ako sú odevy, šperky, opasky, mydlo, sviečky a pečivo.
  • upratovacie služby

Mestský mládežnícky program môže zahŕňať aj rozšírené výlety organizované študentmi, ako sú kempovanie a dobrodružné výlety vonku alebo pracovné skúsenosti na farmách a vidieckych majetkoch.

Sociálne hľadisko životného prostredia

Montessori prostredie pripravené pre dospievajúcich je koncipované ako „škola skúseností v prvkoch sociálneho života“. Skúsenosť sociálneho života v tomto prostredí má dva aspekty:

  • prostredie, v ktorom sa spája účasť na živote komunity a kontakt s prírodným svetom
  • prostredie, v ktorom sa práca alebo povolania organizujú ako sociálna činnosť

Účasť na komunitnom živote a kontakt s prírodným svetom: Pedagogika miesta

Dôraz v Montessori dospievajúcom programe na integráciu štúdia a práce v prostredí, ktoré spája účasť na komunitnom živote a kontakt s prírodným svetom, odráža koncepciu miesta a jeho vzdelávacej hodnoty, ako ju opísali Orr (1992) a Hutchinson (1998). ). Miesto, ktoré tvorí ľudskú komunitu v kontakte s prírodným svetom, v ich popise vytvára kontext pre sociálne vzťahy. Hodnotu výchovy, ktorá kladie dôraz na komunitu aj kontakt s prírodou, opisuje Orr (1992: 127) takto:

Myšlienku, že miesto by mohlo byť významným vzdelávacím nástrojom, navrhol John Dewey v eseji z roku 1897. Dewey navrhol, aby sme „urobili z každej našej školy zárodočnú komunitu… s typmi povolaní, ktoré odrážajú život väčšej spoločnosti“. Mal v úmysle rozšíriť zameranie vzdelávania, ktoré považoval za príliš „vysoko špecializované, jednostranné a úzke“. Školu, jej vzťahy s väčšou komunitou a všetky jej vnútorné funkcie, Dewey navrhol prepracovať do učebných osnov.

Tento pohľad rezonuje s myšlienkou „ducha miesta“, kde sa komunitné vzťahy a hodnoty spájajú s ekologickou udržateľnosťou, ako to opisuje Hutchinson (1998: 129) nasledujúcim spôsobom:

Poznať svoje miesto znamená mať dôvernú znalosť miestneho prostredia (prírodného aj vybudovaného) a rôznych profesijných rolí, spoločnej histórie a vzájomne závislých vzťahov, ktoré komunitu dlhodobo udržiavajú. Aby sa ešte viac posilnili väzby detí na miestnu komunitu, ich účasť na komunitných projektoch, ktoré pomáhajú pestovať kultúrne významné vzťahy medzi mladými a starými, možno podporiť prostredníctvom programov učňovského štýlu a úsilia o obnovu komunity, ktoré vznikajú v ekologicky udržateľných kontextoch.

Pojem miesto je tiež spojený s geografickým a sociálnym obmedzením prostredia. Ideálne prostredie pre dospievajúcu komunitu je v malom rozsahu na každej úrovni. To zahŕňa budovu navrhnutú v mierke, ktorá podporuje zmysel pre komunitu, ako aj susedstvo a pozemky, ktoré môžu študenti ľahko prejsť pešo počas školského dňa.

Stručne povedané, Erdkinderova pedagogika miesta zahŕňa všetky aspekty prostredia komunity, prostredia, ktoré zahŕňa zdroje potravy, vody, energie, materiálov, priateľov, zamestnanie a rekreáciu, inými slovami, väčšie ekonomické, ekologické, sociálne, politické a duchovné prvky najbližšieho okolia žiakov. Miesto je komunita , v ktorej dospievajúci cíti, že patrí a zároveň prispieva.

Práca alebo povolania organizované ako spoločenský život

Prostredníctvom práce sa študenti v Montessori dospievajúcej komunite zapájajú do prírodného prostredia a širšej spoločnosti. Práca vykonávaná s komunitou sa nazýva už povolanie, má tieto charakteristiky:

  • Práca má pre študentov zmysel.
  • Práca je náročná fyzicky aj intelektuálne.
  • Práca je cenená v širšom spoločenstve, spoločnosti a kultúre.
  • Dielo má ekonomickú platnosť.

Povolania s týmito charakteristikami inšpirujú študentov, aby sa zapojili do práce s integritou a vášňou, aby rozvíjali svoje vlastné záujmy a odborné znalosti, aby získali uznanie za svoj prínos a zažili pocit vlastníctva a úspechu. Týmto spôsobom, prostredníctvom povolaní, majú dospievajúci príležitosť prevziať zrelšie roly v rámci komunity. Tieto úlohy môžu zahŕňať funkciu včelára, účtovníka alebo fotografa. Možnosť zastávať rôzne povolania a roly vedie adolescenta k zrelosti a pocitu vlastnej hodnoty a užitočnosti. Keď dospievajúci prevezme rolu v komunite, povolanie študenta preukázateľne zaujalo a transformovalo, poskytlo študentovi ciele a potvrdenie a dodalo študentovi impulz k učeniu.

Ústrednou súčasťou vidieckeho plánu pre komunitu dospievajúcich je príležitosť pre dospievajúcich vo farmárskej komunite pracovať na ekonomickej sebestačnosti. Tento aspekt programu Erdkinder sa aplikuje aj na montessori dospievajúce komunity v mestskom prostredí. Ekonomická nezávislosť je podľa Dr. Montessori „všeobecným princípom sociálnej výchovy u adolescentov“, ktorý im dáva zmysel pre „široké sociálne doplnenie významu produktivity a zárobkovej sily“. Pokračuje: „Ak sa produkty [vyrobené študentmi] dajú komerčne využiť, prinesie to základný mechanizmus spoločnosti, mechanizmus výroby a výmeny, na ktorom je založený ekonomický život“.

Najdôležitejšie je, že z práce v malej komunite študenti pochopia, ako práca a úlohy, ktoré ľudia zohrávajú na pracoviskách, sú nevyhnutné pre blaho celej komunity a ako fungujú pre väčšie dobro komunity. Týmto spôsobom študent začína vidieť možnosti svojej budúcej úlohy v širšej spoločnosti a prínos, ktorý môžu urobiť pre ľudstvo vo všeobecnosti.

Sociálne výsledky pre dospievajúcu etapu života zahŕňajú:

  • naučiť sa žiť v domácich vzťahoch s ostatnými a riešiť ľudské problémy
  • naučiť sa, čo znamená prispieť ku komunite
  • pochopenie významu vzájomnej závislosti, a teda potreby spolupráce s dospelými a rovesníkmi vo vzťahu k zvyšku sveta
  • preberanie pracovných rolí a prežívanie ich sociálnych dôsledkov, ako aj výhody pre všetkých z aktívnej úlohy v spoločnosti
  • prispôsobenie sa rôznym pracovným požiadavkám v záujme druhých, ako začiatok spoločenského vedomia
  • chápanie práce ako produktu obchodu nevyhnutného pre život v komunite,
  • zažiť význam ekonomickej nezávislosti a vzájomnej závislosti
  • vyvažovanie individuálnych iniciatív vo vzťahu ku komunitným cieľom
  • naučiť sa význam pravidiel a ich význam pre harmonický život

Morálna alebo etická dimenzia životného prostredia

Doktor Montessori rozpoznal u dospievajúcich „citlivé obdobie, keď by sa mali vyvinúť tie najušľachtilejšie vlastnosti, ktoré by pripravili [človeka] na to, aby bol spoločenský, to znamená zmysel pre spravodlivosť a zmysel pre osobný život. dôstojnosť.“ Toto citlivé obdobie, ktoré stavia na záujme o morálku, ktorá začína v predchádzajúcej vývojovej rovine, je riešené prácou aj štúdiom v komunite adolescentov.

Práca alebo povolania v komunite dospievajúcich poskytujú študentom príležitosti prevziať rôzne úlohy v komunite. Všetky úlohy v komunite poskytujú príležitosť na komunikáciu a spoluprácu smerom k vyššiemu dobru. Patrí medzi ne trvalé spoločenstvo v rámci komunity a budovanie vzťahov so susedmi a širšou komunitou. Prostredníctvom skúseností s rôznymi sociálnymi rolami sa dospievajúci učia chápať rozdiel medzi správnym a nesprávnym konaním vo vzťahu k práci, štúdiu, životnému prostrediu a sociálnej zodpovednosti. Uvedomujú si tiež, že vlastným úsilím môžu zmeniť svet. Keďže povolania v komunite dospievajúcich sú zmysluplné, študenti sa cítia ocenení a ich prínos je hmatateľný. Keď individuálny študent uspeje v úlohe osobným úsilím, výsledkom je pocit úspechu, ktorý môže byť sprevádzaný aj ekonomickým prínosom.

K morálnemu rozvoju prispieva aj orientácia štúdia v komunite adolescentov. Prostredníctvom štúdia histórie si napríklad dospievajúci budujú vedomosti o ľudskej minulosti a možnej ľudskej budúcnosti v kontexte udržateľnosti a blahobytu planéty Zem. Štúdium ľudskej histórie z etického hľadiska, najmä vzťahu človeka k prírode, dáva do popredia aktuálne environmentálne otázky. Štúdia o tom, ako ľudia v minulosti používali alebo nepoužívali vodu a pôdu, rastliny a zvieratá, vzduch a energiu udržateľným spôsobom, vyvoláva morálne otázky pre ľudí v súčasnosti a budúcnosti. Dospievajúci sa tak učia, že štúdium histórie, toho, ako ľudia žili v minulosti, buduje múdrosť o tom, ako žiť v prítomnosti a v budúcnosti. Keď sa týmto spôsobom prelína štúdium histórie s dospievajúcimi, ktorí premýšľajú o svojej budúcnosti a o tom, čo by mohla priniesť, môže to motivovať a zaujať, budovať pocit identity a povolania, ako aj prispievať k etickému a morálnemu rozvoju.

Morálne alebo etické výsledky pre dospievajúcu etapu života podľa Kahna a Stewarta zahŕňajú:

  • naučiť sa rešpektovať ostatných a ich úlohy
  • naučiť sa, že práca je ušľachtilá a zahŕňa prevzatie zodpovednosti ako u dospelých
  • schopnosť zaoberať sa sociálnymi a morálnymi problémami, napríklad etické využívanie prírodného prostredia a etika vedy
  • prejav individuálnej iniciatívy vrátane schopnosti zaviazať sa k slobodne zvolenej práci
  • naučiť sa mať radosť z vlastného pokroku, ako aj zo spôsobu, akým môže vlastný pokrok prispieť k ostatným a zlepšiť pokrok celej skupiny
  • rozvoj koncepcie orientácie na „službu“, vrátane služby pre potreby širšieho ľudstva
  • kladenie veľkých morálnych otázok vrátane „Čo prispieva k cnostnému životu?“; „Ako môžeme vybudovať lepší svet?“
  • rozvíjanie etického svedomia uplatňovaného komunitnými hodnotami a zodpovedným dialógom s ostatnými

Kognitívne alebo intelektuálne hľadisko prostredia

Kognitívny, intelektuálny rozmer životného prostredia zahŕňa štúdium Zeme a ľudskej civilizácie. Zahŕňa to nielen štúdium poznatkov z disciplíny, ale aj spôsoby, ako tieto poznatky aplikovať. Týmto spôsobom majú študenti príležitosť rozšíriť porozumenie a zručnosti prostredníctvom praktického riešenia problémov a intelektuálneho uvažovania, kognitívne alebo intelektuálne výsledky pre dospievajúcu etapu života zahŕňajú:

  • naučiť sa vyjadrovať pomocou rôznych spôsobov, vrátane umeleckých, verbálnych, hudobných a iných médií, spôsobmi, ktoré priamo súvisia s povolaniami a rolami v komunite
  • riešenie filozofických otázok súvisiacich s prírodou a kozmom
  • analyzovať vedeckú kauzalitu v prírodnom svete a kozme
  • budovanie porozumenia matematiky priamo spojené s praktickými potrebami komunity
  • budovanie porozumenia matematiky potrebnej na reprezentáciu vedecky pozorovaných údajov v symbolickej forme
  • budovanie vedomostí a zručností v rôznych jazykoch a ako používať jazyk na zapojenie sa do rôznych kultúr a na zlepšenie ľudského porozumenia
  • prepojenie dejín života na Zemi a jej civilizácií s vlastnou evolúciou ako jednotlivca a so sociálnym vývojom ľudského spoločenstva
  • budovanie globálneho pohľadu na celú históriu a budúci osud ľudí a zároveň uvažovanie nad individuálnym prínosom človeka k tvorivému smerovaniu budúcnosti
  • pochopenie podstaty interdisciplinárnych štúdií, vzťahu medzi disciplínami a súhrnom prírodných a ľuďmi vybudovaných svetov
  • pomocou dostupných nástrojov a technológií na pokračovanie v skúmaní, ako možno najlepšie uplatniť znalosti

Emocionálna alebo výživná dimenzia prostredia

Montessori upozorňujúc na neistotu detí po druhej svetovej vojne napísala: „Stratili sme istotu, ktorú sme mali v minulosti“. Narážala, samozrejme, na meniaci sa charakter moderných podmienok. Aby bola pripravená na svet, ktorý má neistú budúcnosť, Montessori píše, že úlohou adolescenta je skonštruovať dospelého, ktorý má „silný charakter a bystrý rozum, ako aj odvahu“. Ona pokračuje:

[Dospelý] musí byť posilnený… morálnym výcvikom a… musí mať aj praktické schopnosti, aby mohol čeliť ťažkostiam života. Prispôsobivosť – to je najdôležitejšia kvalita; pretože svet neustále otvára nové výzvy a zároveň zatvára určité typy zamestnania… je potrebné dynamickejšie trénovať charakter a rozvíjať jasnejšie povedomie o sociálnej realite.

Adaptabilita, navrhuje Maria Montessori, sa meria optimálnym stavom šťastia, ako opisuje nasledujúcim spôsobom:

Doktorka Montessori vysvetlila, čo myslela pod pojmom „adaptácia“. Pre ňu toto slovo znamenalo šťastie, ľahkosť a akúsi vnútornú rovnováhu, ktorá dáva pocit bezpečia… Je založená na stálosti duchovnej, etickej a ekonomickej rovnováhy skupinového prostredia, v ktorom môže dieťa vyrastať. Takto uvažovaná „stabilita“ hrá veľkú úlohu, pretože predstavuje základ, z ktorého sa vychádza pri realizácii individuálnych túžob. Pri chôdzi je pod nohami pevnú zem.

Adaptácia, chápaná ako emocionálna rovnováha tohto druhu, je v kontexte Montessori adolescentnej komunity chápaná ako základ edukačného úspechu. Emocionálne výsledky pre dospievajúcu etapu života zahŕňajú:

  • pochopenie spojenia medzi osobným povolaním, životným dielom alebo životným poslaním človeka a povolaním ľudskosti
  • pocit sebestačnosti a sebadôvery, založený na schopnosti postarať sa o seba a ostatných
  • rozvíjanie vnútornej harmónie a šťastia prostredníctvom lásky k práci, štúdiu a úspechom a účasti na práci spoločnosti a prispievania k nej
  • cítiť nádej na budúci svetový pokrok
  • prežívanie radosti zo vzťahu vlastného života k dejinám ľudskej kultúry
  • uvedomujúc si dôležitosť byť strážcami ľudskej kultúry
  • prežívanie slobody v spontánnej spolupráci s ostatnými v harmonickom spojení s prírodou
  • zažiť hodnotu ľudského života a jeho úlohu vo vesmíre
  • prežívanie pocitu spolupatričnosti k svetovému ľudskému spoločenstvu a k Zemi
  • budovanie osobnej disciplíny, kreativity, estetiky a produktivity prostredníctvom učenia sa o ručnom umení a praktických úspechoch
  • získanie pocitu kontroly nad zmenami, vnútornými aj vonkajšími, vo svojom osobnom a sociálnom vývoji
  • budovanie pocitu užitočnosti a pochopenia svojich „mnohostranných schopností adaptácie“
  • budovanie viery v ľudskú schopnosť riešiť problémy a v duchovný zdroj života prekonávať nepriazeň osudu

Zdroj: montessoricurriculum.org.au

Foto: world-schools.com, international-montessori.org

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

redakcia SN 2

Recent Posts

Chmelár o Bebjakovi: Počas Matovičovej hrôzovlády mlčal ako pionier na stráži

Chmelára pobúrilo odovzdávanie filmových cien. Vyjadril sa aj ku slovám prezidentky Slovenskej filmovej a televíznej…

56 minút ago

Bratislavská kaviareň si ukradla pre seba Slnko v sieti. Juraj Štubniak reaguje

Zdá sa, že najväčšou mediálnou témou soboty je odovzdávanie cien Slnko v sieti. Ceremoniál, ktorý vysielala…

1 hodinu ago

Šimečka vyzdobil svoju kanceláriu obrazom A. Dúbravského. Ten kreslí obéznych gayov. Lívia Pavlíková má pre Šimečku odkaz

Lívia Pavlíková nakrútila video. Známa mladá aktivistka upozornila na konanie M. Šimečku. Ten sa pokúša zachrániť, podľa…

1 hodinu ago

Na Slovensko zavítala eurokomisárka Jourová. Vyzerá to tak, že Brusel nám peniaze nestopne. Opozícia zúri, píše Draxler

Juraj Draxler sa vysmial z opozície. Podľa neho, mali tento týždeň tragický deň. Prečo? Preto,…

1 hodinu ago

VIDEO Fico: Toto bolo bohapusté vyhadzovanie peňazí. Na tomto strašne niekto zarobil

Čo s tým? Premiér R. Fico zverejnil na sociálnej sieti video z pléna parlamentu. O čom hovoril? O tom,…

1 hodinu ago

Záhada „prekliatia Tutanchamona“, ktorá zabila 20 ľudí, bola odhalená

DM: Tí, ktorí otvorili Tutanchamónovu rakvu, zomreli na otravu radiáciou Dvadsať ľudí, ktorí v roku…

1 hodinu ago